Hong Meigui, Bai Meigui (1994)

Alternatieve titel: Red Rose White Rose

Hongkong / Taiwan

geregisseerd door Stanley Kwan
met Winston Chao, Joan Chen en Veronica Yip

Ironisch portret van een affaire in Shanghai van voor de communistische revolte. Een welgestelde, egoïstische zakenman/playboy Tung (Chao) die zijn opleiding in het Westen heeft zijn leven goed voor elkaar (vindt hijzelf). Hij bindt zich liever niet, maar heeft maitresses en is de perfecte getleman. Als hij intrekt bij een vriend heeft hij een geheime affaire krijgt met zijn vrouw: de gepassioneerde Wong (Chen). Om zijn eer hoog te houden vlucht hij in een traditioneel huwelijk met een mooi meisje Meng (Yip). Zolang hij de touwtjes in handen heeft gaat het goed, maar ze al te masochistisch wordt richt zij zichzelf te gronde. Gebaseerd op de (cult)novelle van Eileen Chang.