The Adventure of Sherlock Holmes' Smarter Brother (1975)

Alternatieve titel: Sherlock Holmes' Smarter Brother

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Komedie / Mystery

geregisseerd door Gene Wilder
met Gene Wilder, Madeline Kahn en Marty Feldman

Londen, 1891. Sherlock Holmes en zijn assistent Watson reizen voor een belangrijke zaak naar het buitenland. Vóór hij vertrekt, belast de beroemde detective zijn jongere broer Sigerson met een chantagezaak. Operazangeres Jenny Hill is het slachtoffer van afpersers. Sigi krijgt een assistent om de zaak op te lossen: sergeant Orville Sacker van Scotland Yard, een man met een 'fotografisch gehoor'. Jenny vertelt Sigi dat een collega-operazanger, Gambetti, ermee dreigt met compromitterende brieven voor de dag te komen, tenzij ze hem vertrouwelijke documenten van haar vader bezorgt.

FisherKing
Ja marthy feldman met zijn ronde ogen...

vic
erg flauw maar wel leuk

Ondanks Gene Wilder - waar ik nogal een zwak voor heb - en zelfs ondanks Marty Feldman - die natuurlijk prachtige ogen heeft - en zélfs ondanks Madeline Kahn - die geweldig zingt en daarbij een geinige mond trekt - vond ik dit toch een nogal saaie en vergezochte (maar dan niet op de goede manier) komedie.

Bij momenten grappig, bij momenten saai. Het tempo had soms wat hoger gemogen. Al met al best grappig, maar met Sherlock Holmes heeft het niets te maken.

Vandernagel
Zelf vond ik het wel een redelijke komedie. Vooral de scene met het omwisselen van de geldkoersen vond ik grappig. Mijn gevoel is echter dat humor met de jaren is veranderd. Humor tegenwoordig moet erg druk of flauw. Kijk maar naar de meeste van dat soort films. Vooral door John Candy en Jim Carrey heeft dat soor humor een vlucht genomen. Wat "subtielere" en meestal dus saaiere humor (omdat het niet zo chaotisch of plat is), is uit de mode. Nee, hoewel niet 1 van Wilders beste, is het in mijn opinie toch wel het volgende waard:

3,0 sterren

avatar van Duke Nukem
Sgt Orville: "Do you have a brother whose first name is Sherlock?"
Sigerson Holmes: "I do not!"
Sgt Orville: "You do have a brother?"
Sigerson Holmes: "I do!"
Sgt Orville: "Might I inquire as to his first name?"
Sigerson Holmes: "Sheer-luck!"

Deze film weet altijd een glimlach op mijn gezicht te toveren. Ik heb sowieso al een zwak voor Gene Wilder, vooral als hij samenwerkt met de altijd schattige Madeline Kahn die haar prachtige zangkunst mag laten horen. Ik hou normaal niet van gezang in een film, maar voor Kahn en Wilder maak ik graag een uitzondering.