Mr. Holmes (2015)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Misdaad / Drama

geregisseerd door Bill Condon
met Ian McKellen, Laura Linney en Milo Parker

1947. De gepensioneerde Sherlock Holmes woont in een afgelegen boerderij in Sussex met zijn huishoudster en haar zoon. Holmes zorgt voor zijn bijen, houdt een dagboek bij en wordt geconfronteerd met de afnemende krachten van zijn brein. Toch denkt hij veel aan een vijftig jaar oude, onopgeloste zaak.

avatar van hoffhaan
Mooie film zonder spanning, het vermaakt maar niet bijzonder. Het is ook niet een film die je verwacht als je Sherlock Holmes gaat kijken. 3.0

avatar van Leo1954
Ik vond deze film wel bijzonder. Het was niet alleen die schitterende setting, of zelfs het buitengewone spel. Sherlock Holmes is een onuitputtelijke bron, er is weer een heerlijke TV serie over hem. Maar deze film had een totaal andere insteek. Hier speelde er geen zaak, hier waren de zaken slechts herinnering. Ik vond het aandoenlijk Holmes zo te zien, hoe hij zijn liefde voor de bijen deelde, het was een lieve oude man geworden.

avatar van baspls
"I've decided to write the story down; as it was, not as John made it. Get it right, before I die."

Ben geen fan van regisseur Bill Condon, aan zijn filmografie te zien heeft hij hiervoor eigenlijk nooit echt een succesvolle film gemaakt. Toch had ik al vrij hoge verwachtingen van Mr. Holmes en wel omdat Ian Mckellen de rol van Sherlock Holmes zou gaan vertolken.

De film gaat over een bejaarde Sherlock Holmes die na de oorlog de laatste jaren van zijn pensioen uitzit in een boerderij in Sussex waar hij samen met zijn huishoudster en haar zoontje woont. Hij blikt terug op zijn reis naar Japan, waar hij trachtte om een kruid te vinden dat zijn dementie tegen zou gaan en naar de laatste zaak, waarvan hij de details nog maar moeilijk kan herinneren... Ondertussen ontwikkeld hij een hechte vriendschap met het zoontje van zijn huishoudster.

Ian Mckellen zet een erg goede rol neer als Sherlock Holmes. De detective is ondanks zijn ouderdom nog even scherp als altijd maar heeft zich ook ontwikkeld tot een vriendelijke oude man met een passie voor bijen. Het verdere acteerwerk was ook allemaal zeker niet slecht.

Net las een andere goede film over Sherlock Holmes, Young Sherlock Holmes, negeert de film een deel van Arthur Conan Doyle's literatuur. Holmes zou namelijk volgens de verhalen eerder sterven als Watson in een gevecht met Professor Moriati in Zwitserland, dat verhaal behoort toevallig tot het tiental dat ik heb gelezen.

Toch kan ik deze wat rustigere Sherlock Holmes verfilming, waar we een oude man zien die zich een zaak uit het verleden te herinneren, erg waarderen. Tegenwoordig lijkt het of alles maar spektakel moet zijn met CGI-effecten en al die onzin... maar dit is nog echt een rustige film die de nadruk legt op het verhaal en de personages (het legendarische personage). Wel hadden ze wat mij betreft wat minder mogen inspelen op de populariteit van Holmes, maar dat is ook weer niet zo'n punt.

De film is mooi opgenomen, goed gebruik gemaakt van widescreen en de digitale opnames zien er lang niet slecht uit. De setting is erg mooi en de locaties zijn goed gekozen. Zelfs de muziek van Carter Burwell was zeker niet onaardig.

Al met al voor deze tijd weer een erg leuke film. Van dit soort mogen er meer gemaakt worden. Samen met het eerder genoemde Young Sherlock Holmes, Murder by Decree met Christopher Plummer en The Hound of the Baskervilles met Peter Cushing een van de betere Sherlock Holmes adaptaties.

avatar van Collins
"The man beyond the myth"

De tagline zegt het eigenlijk al. Verwacht geen Sherlock Holmes in de klassieke zin. Geen Holmes zoals Doyle hem heeft bedoeld of zoals hij althans in talloze film- en televisieproducties is geportretteerd.
De rode draad in de film is een oude 'case' die niet tot tevredenheid werd opgelost. Holmes probeert meer inzicht te krijgen in de afloop van deze zaak en wordt zich meer en meer bewust van zijn gevoelens. Gevoelens die gaten schieten in zijn deductieve wezen. In een langzaam maar aangenaam tempo ontrafelt zich de rode draad en wordt "the man beyond the myth" steeds meer zichzelf.
De film is zoals gezegd absoluut geen klassiek Holmes verhaal. Geen klassiek 'mind over matter' verhaal. Nee, de film laat behalve een scherpzinnige Holmes ook een breekbare en afhankelijke Holmes zien. Een menselijke Holmes. Een Holmes die is ontdaan van verfraaiing door compaan Watson. Holmes is hier niet alleen de rationele deductiemachine, maar krijgt hier ruimte om meer spiritueel te zijn en aan emotionele zelfontplooiing te doen. We zien de echte Holmes.
Prachtrol van Mckellen. Het andere acteerwerk is eveneens sterk. Verder opvallend gul kleurgebruik en een schitterende setting.
Fraaie film.

Saaaaaaaaaaaaaaaaaaai

Met totaal de verkeerde verwachtingen aan deze film begonnen

Ik werd er aardig depressief van en kon hem daardoor niet afkijken...

avatar van Thomas83
Een best aangenaam kabbelend filmpje, vooral dankzij een weer uitstekende McKellen en de zeer fraaie setting. Maar was McKellen er niet geweest dan had ik de film een stuk minder interessant gevonden. Bij vlagen is het toch wel wat saai allemaal, en het idee van een verhaal dat bestaat uit herinneringen die als puzzelstukjes die in elkaar moeten worden gezet is natuurlijk heel toepasselijk, maar de flashbacks maken de film toch wat rommelig en zijn sowieso niet bijster interessant. Ook is het einde wel wat zoet. Holmes leert dat het in het leven niet alleen om de kille feiten draait en hij laat zijn huis na aan zijn huishoudster en haar zoon. Ook dat ritueel met de stenen helemaal op het einde gaat er wel een beetje overheen naar mijn smaak. Maar voor de acteurs is de film de moeite meer dan waard. Milo Parker is echt goed en bijzonder goed ingespeeld op McKellen. De scènes met die twee zijn altijd een plezier om naar te kijken. 3.0*.

Goeie film over een bejaarde Sherlock Holmes die een teruggetrokken bestaan leidt samen met zijn huishoudster en haar zoontje. Alhoewel er wel wat zaken worden opgelost, draait het in deze film hier niet om en staat het personage van de oude Holmes hier centraal. De drie verschillende verhaallijnen zijn onderhoudend door elkaar gemonteerd. Ian McKellen is uitstekend gecast in de titelrol.

avatar van ikkegoemikke
“Take this diary.
Each day you don’t recall a name or place, make a mark on the page for that day's date.
What if I forget to make the mark?”

Alweer een film over deze wereldberoemde Britse detective ? Schijnbaar zijn er al bijna 200 films gemaakt over deze fictieve figuur (alleen Dracula komt in de buurt van dit aantal). De recentste Sherlock films zijn die waar Robert Downey Jr. de hoofdrol op zich neemt. Maar verwacht je echter niet aan mysterieuze ontwikkelingen, vuurgevechten of wilde achtervolgingen in “Mr. Holmes”. Ze hadden het evengoed “Mr. McKellen” kunnen noemen, want deze briljante acteur speelt de stokoude Holmes met enorm veel bravoure en klasse. De film toont niet Sherlock Holmes als de mythische figuur maar tracht een realistisch beeld te scheppen van deze man. Een met geheugenverlies geplaagde ex-detective die zijn laatste dagen nurks doorbrengt op een afgelegen hoeve op het platteland. Gefrustreerd doordat hij de laatste zaak waar hij mee bezig was niet heeft kunnen oplossen.

“Mr. Holmes” is eerder een biografische film dan een spannende detective, met in de hoofdrol een legendarisch figuur die gebukt gaat onder ouderdomskwaaltjes. Een man die op het moment dat zijn fenomenaal geheugen hem in de steek laat zich terugtrekt en op zoek gaat naar remedies tegen de verdere aftakeling. Een realistisch portret van de figuur Sherlock Holmes die zichzelf distantieert van het fictieve personage die opgevoerd wordt in de literatuur. Zelf noemt hij de typische attributen zoals de “deer stalker” en zijn pijp karikaturale verzinselen bedacht door Dr. Watson.
Het hoofddeel van de film wordt in beslag genomen door zijn passie voor bijen en de relatie die hij heeft met Roger (Milo Parker), het nieuwsgierig zoontje van de huishoudster Mrs. Munro (Laura Linney). Langzaamaan zien we de nurkse, nuchtere Sherlock ontdooien. Een man die nooit echte emoties heeft getoond in zijn leven en alles op een logische en beredeneerde manier benadert, zie je langzaam veranderen in een kwetsbaar en menselijk iemand. Iemand die je nu zelfs tot ontroering kan brengen en grappig uit de hoek kan komen. Uiteindelijk zijn het drie verschillende verhaallijnen die op een ingenieuze manier met elkaar verweven zijn. Enerzijds hebben we de allerlaatste onopgeloste zaak die hij tracht te vereeuwigen met behulp van Roger. Anderzijds is er het Japanse hoofdstuk over de zoektocht naar een geneeskrachtig kruid dat uitdraait op een oud verwijt. En dit alles wordt omhelst door het verhaal in het heden waarbij de mythe Sherlock langzaam wegdeemstert.

De hele film is een collage van fragmenten uit deze drie verhaallijnen. Onnodig te zeggen dat McKellen, beter gekend als Gandalf uit “Lord of the Rings”, een meesterlijke prestatie levert. Schitterend om te zien hoe hij de 93 jarige Sherlock plaatst tegenover de dertig jaar jongere detective. Een legende wiens herinneringen langzaam vervagen tegenover een kwieke, intelligente man die alles gedetailleerd observeert en interpreteert. Subliem en magistraal. Tevens mag men gerust vol lof spreken over de jeugdige Parker. Hij komt heel natuurlijk over en het samenspel met McKellen is bij momenten echt genietbaar. Spijtig genoeg had Laura Linney weinig armslag om te schitteren. De schaarse momenten dat ze echter in beeld kwam, waren voldoende om te tonen dat ze een schitterend actrice is.

Alhoewel het zich situeert in een tijdperk dat gekenmerkt wordt door een rustiger bestaan zonder hectische toestanden, kan het algemeen tempo nogal enerverend overkomen. Dit tempo is gelijkaardig aan het levensritme van de oudere Sherlock : gezapig, bedeesd en berekend. Daarnaast is de aankleding uit het Victoriaans Engeland een lust voor het oog. Alsook het prachtige landschap aan de Engelse kust. Maar meer nog is er het feit dat ik op het uiteinde er stellig van overtuigd was dat Sherlock geen fictief personage was ontsproten uit iemands verbeelding. Laat ik dan Sherlock zelf maar eens quoten : “How often have I said to you that when you have eliminated the impossible, whatever remains,however improbable, must be the truth?”

avatar van mcdaktari
Misschien dat ik er nog eens een keer op m'n gemak naar moet kijken want de eerste keer dat ik Mr. Holmes zag was ik totaal niet onder de indruk. Nee integendeel, ik vond het maar een hele saaie zit, het kan ook aan mij liggen. Ik wil 'm toch nog een keer rustig opnieuw gaan kijken want ik heb toch ook verhalen gehoord die heel positief zijn. En Ian Mckellen is toch wel een acteur die een film kan maken.

Tamelijk mislukte film waarbij het karakter Holmes weinig toevoegt aan het verhaal, dat eigenlijk draait om een soort gevecht tegen dementie dat heel misplaatst gewonnen wordt, nu kan hij tevreden oud(er) worden zogenaamd....
Holmes is een iconisch karakter en dat wordt hier afgebroken door hem als een demente eikel neer te zetten. Als je een film over dementie maakt maak er dan geen sprookje van. Als je een film over Holmes maakt, maak er dan geen misplaatste film over dementie van.

avatar van Pazmaster
Een zeer traag kostuumdrama over een 93 jaar oude, dementerende Sherlock Holmes. Een vrij stoffige film, vol met stijve britten, waar weinig spanning of mysterie in zit. Er wordt wel goed gespeeld en de kostuums en settings zien er prima uit, maar dat alleen is niet genoeg voor een voldoende. Het verhaal mist een beetje pit en is gewoon niet heel erg boeiend.

avatar van Rodger
Een mooi traag drama film, je moet er van houden.
Ik vond deze prima, blijft toch boeiend tot het einde.
3.0 ***

avatar van Phantasm
Matige film waarvan je moet houden, voor de echte liefhebber.

avatar van Decec
Een goede drama/mysterie film...
Leuk verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteurs Ian McKellen (Hobbit) en Hiroyuki Sanada...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Leuk mooi kostuums...

Ian Mckellen is natuurlijk een grote naam en een steengoed acteur.
En hij doet het in deze film wederom goed, maar dat de film saai is, dat is niet zijn schuld.
Wie een typisch Sherlock Holmes verhaal verwacht is eraan voor de moeite.
Het verhaal is ronduit saai en langdradig, wat maakt dat deze film eindeloos lijkt te duren.
Neen, niet mijn ding, ken betere films met Ian Mckellen in een hoofd- of bijrol.

avatar van LOTR-lover
Elke film met McKellen is het kijken waard, die man is zo'n geweldige acteur. En die stem er dan ook nog is bij... wow. Mr. Holmes weet niet op alle fronten te overtuigen, en dat komt met name omdat de film hinkt op 2 gedachten (komedie of drama?). Maar de humoristisch bedoelde stukjes zijn geslaagd in mijn ogen en het is verfrissend om Sherlock Holmes een keer op een andere manier te zien dan zoals meestal gewoon in 221B.

7/10 (IMDB)

Wat een welkome bron is deze Sherlock Holmes voor de filmmakerij. Nu is hij al gepensioneerd en zelfs hoog bejaard en nog kan hij dienen. Straks wordt hij aan de hemelpoort teruggezonden. Een soort "Heaven can wait"...
Deze keer evenwel geen suspensverhaal met actie en verrassende wendingen en een misdaadintrige dat door de grootmeester uit de doeken wordt gedaan, maar een rustige film over een Holmes als mens en niet als een herkenbaar, fictief personage. Grappig hoe hij "John" steeds de schuld geeft van de abusieve creaties.
Ook een film over dramatisch ouder worden en eenzaamheid en een film die kan rekenen op de klasse van een Ian McKellen in zijn beste welbespraaktheid. Daarnaast zijn de jonge Milo Parker en ook vooral Laura Linney in hun act te waarderen.
Te genieten zijn ook de fotografie, de decors en de costumering.
Niet groots, maar anders dan verwacht en aldus best origineel.

Ian McKellen is een geweldige acteur en bewijst dat hij een film kan dragen. De beelden waren mooi, maar zulke dingen maken nooit indruk op me als het verhaal me niet raakt. Dat is het meer een plaatjesboek en daar kan ik natuurdocumentaires voor kijken.

Helaas is het een ongelooflijk saaie film, niet iets dat je verwacht met zo'n beroemd hoofdpersonage. Het was alsof de makers wisten dat hun verhaal te slap was en daarom het maar oploste door het hoofdpersonage Sherlock Holmes te noemen.

Het mysterie en de oplossing daarvan stelden niks voor. Nee, als je Sherlock als personage gebruikt, doe het dan goed. Dat er geen schietpartijen in de film zitten is prima (Sherlock is sowieso iemand die vooral zijn brein gebruikt), maar geef ons dan een mysterie waar we onze tanden in kunnen zetten. Dat was hier niet het geval en ik vind het ook raar dat het voorval Sherlock naar een vervroegd pensioen dreef.

Heb de film met tegenzin afgekeken, zooo saai...

avatar van frolunda
Toch wel geslaagde film van een op leeftijd zijnde Sherlock Holmes die terug kijkt op zijn carriere en één zaak in het bijzonder en ter gelijkertijd worstelt met de kwalen van het ouder worden.
Twintig jaar geleden had ik de film misschien ook saai gevonden maar nu wist Mr. Holmes me te boeien door de magnifieke rol van Ian McKellen en de mooie locaties.Het verhaal mocht dan misschien niet al te veel voorstellen maar als karakterstudie vond ik het best fascinerend.
Geen hoogvlieger maar mede door de geweldige hoofdrol toch zeer de moeite waard.
Goed.

avatar van Brix
Een prachtige en ontroerende film.
McKellen is niet minder dan formidabel.

Ik heb de meeste Sherlock Holmes films wel gezien, maar dit is wel een buitenbeentje, met een stokoude Sherlock.
De oudste Holmes die ik voorheen gezien had was Peter Cushing, in The Masks of Death (1984)
Cushing was toen 71.

Leuk dat de filmmakers in zijn gegaan op de interesse van Holmes voor de imkerij (waar schrijver A. Conan Doyle ook gewag van maakte in een van zijn Holmes verhalen)
Ook de terloopse verwijzingen naar de oorspronkelijke verhalen zijn leuk

Ik heb er met veel genoegen naar gekeken, en de Blu-ray krijgt een mooie plaats in de collectie.

avatar van BlueJudaskiss
Aangename anders dan anders film die minder interessant is dan ik op voorhand dacht, maar voor mij lekker wegkeek en redelijk bleef boeien. Voelde voor mij alsof geen van de verhalen - de bijen, de moeder/zoon-relatie, Japan, de laatste zaak - echt naar volle potentie werden uitgewerkt, maar het had wat. Mooie muziek van Carter Burwell ook weer.

Schitterende film. Waar je wel even moet inkomen en je dan vervolgens maar aan moet overgeven. Prachtige rol van Ian Mckellen, maar evenzeer van Laura Linney en Milo Parker. En van het prachtige landschap van Sussex natuurlijk.

Het heeft natuurlijk niet zo heel veel met het personage van Sherlock Holmes zoals wij dat kennen te maken. Het gaat vooral over ouder worden, over terugkijken. Over de kansen die je gemist hebt in het leven en de dingen die je nog goed kunt maken, of althans probeert goed te maken en of probeert te begrijpen. Een film boordevol wijze lessen en dat allemaal in één film. Ik ben er stil van.

avatar van nadrin
Dit was genieten. Een film die je helemaal opzuigt. Top acteerprestatie van Mc Kellen

avatar van Donkerwoud
Een Sherlock Holmes op leeftijd verdwaalt in het onoplosbare, het onkenbare, het irrationele en het raadselachtige van de menselijke psyche. Niet zo weergaloos als 'Gods and Monsters' (1998) - de vorige samenwerking tussen acteur Ian McKellen en regisseur Bill Condon - maar hier is het leuk gedaan hoe de ingewikkelde detective-structuur verschillende tijdlijnen in elkaar laat vallen. 'Mr.Holmes' (2015) gebruikt de genre-conventies van een klassiek speurdersverhaal (plot driven, een sfeervolle rurale omgeving en met een pientere titelheld) voor de existentiële zoektocht van een dementerende man naar zichzelf tussen de sporen van zijn eigen mythe. Soms gaat het net iets te snel om als kijker een emotionele binding te krijgen met de vele verschillende bijrollen, maar Ian McKellen is op zichzelf zo'n magnetische attractie dat het niet uitmaakt.

avatar van Roger Thornhill
Verbazingwekkend hoe vaak het woord "saai" op deze pagina's valt. Een prachtige, warme, emotionele film over de kwetsbare mens achter Sherlock Holmes, los van het feit of je daar het personage van Conan Doyle, de creatie van Watson of de jeugdige, arrogante en afstandelijke (vertolking van) McKellen in de flashbacks onder moet verstaan. Een mens takelt af en probeert met zijn verleden in het reine te komen, perfect neergezet door een geweldige Ian McKellen, een brok in mijn keel.