Taebek Sanmaek (1994)

Zuid-Korea
Drama / Oorlog

geregisseerd door Kwon-taek Im
met Sung-kee Ahn, Eun-jin Bang en Dong-joon Choi

Korea, oktober 1948. Drie jaar na de Japanse bezetting vechten politiek rechts en links tegen elkaar. Bul-Kyo, een klein stadje aan de zuidwest-kust, wordt ingenomen door de linkse commandant Sangjin en zijn mannen, totdat regeringstroepen de stad heroveren en hen dwingen zich terug te trekken, de heuvels in. Onder de terugkerende politie-eenheden en de volgelingen van rechts bevindt zich Sangjins broer, Sangku, die de anti-communistische jeugdbeweging aanvoert en een diepe haat koestert jegens zijn rebellerende familieleden. Bumwoo, de intellectuele zoon van een landeigenaar en bevriend met beide broers, staat aan de kant van de nationalisten maar bekritiseert beide partijen, waardoor hij op een gegeven moment het slachtoffer wordt van de anti-communistische terreur. Als de Koreaanse oorlog uitbreekt heroveren Sangjin en de zijnen Bul-Kyo met behulp van troepen uit Noord-Korea. Bumwoo wordt ervan verdacht spion voor de Amerikanen te zijn.