Rodnik dlya Zhazhdushchikh (1965)

Alternatieve titels: Bron voor de Dorstigen | A Spring for the Thirsty | Криниця для Спраглих

Sovjet-Unie

geregisseerd door Yuri Ilyenko
met Dmitri Miljoetenko, Nina Alisova en Larisa Kadotsjnikova

Een oude man woont helemaal alleen aan de rand van een woestijn. Zijn familie heeft hem verlaten en is uitgezwermd. De bejaarde man is eenzaam achtergebleven en heeft niets dan visioenen en herinneringen aan vervlogen tijden. Nu hij oud geworden is, bereidt hij zich voor om te gaan sterven en laat hij zijn leven nog een keer aan zich voorbij trekken.

Sander2
Een tijdje geleden op het grote doek gezien. Een van de vreemdste films die ik zag. Het is eigenlijk puur poëzie met ongelooflijk veel symboliek. Er is amper een verhaal aan vast te knopen (wellicht moet ik hem daarvoor ook vaker zien), maar de beelden zijn schitterend, een waar genot voor het oog. Volgens mij werd er niet eens in gesproken. Het is moeilijk om zo'n film te beoordelen, maar ik geef hem nu 3,5*. Wellicht dat het bij herziening meer wordt, al zou ik niet weten waar ik hem nog eens zou kunnen zien. Hier staat een artikel over deze film, met onder andere een vergelijking met Sayat Nova van Paradzjanov, die ik binnenkort op het grote doek ga zien.

kappeuter (moderator)
Woensdag 30 oktober te zien in Filmhuis Den Haag.

avatar van Mochizuki Rokuro
Oeh, daar was ik graag nog eens heengegaan. Mijn stem stamt uit een tijd toen dergelijke cinema -en vooral de Russische entourage en theatrale waanzin - nog een onbekend fenomeen waren. Ik kende Tarkovskiy al wel, dus ik keek uit naar ingehouden, filosofische cinema. Dit is meer Parajanov en als de 60-er jaren Russen weet ik nu. Zou ik nog eens kans moeten geven (hoewel ik die andere, latere film van hem ook echt heel matig vond - die staat me meer bij), helaas kan ik de 30e niet.

Is het kader van andere Russische films, dat vind ik zo snel niet op de website. edit: je moest de programmalijst openklikken en dan nogmaals klikker-de-klik. Een oude onbekende Kalatozov al gemist...

Vergeefs getracht er een duidelijk verhaal in te vinden. Lijkt mij een collectie van herinneringen aan voorbije tijden van een oude man, verantwoordelijk voor het in stand houden van een waterput die een hele gemeenschap moet voorzien van drinkbaar water.
Een film waarin zo weinig wordt gesproken kan niet anders dan bol staan van beeldspraak. Er de metaforen uithalen, lijkt mij een oefening op zich. Het stuivend zand voor het vlieden van de jaren, de waterput voor de natuurlijke bron voor het instandhouden van het leven...? Bedenk het maar.
Zonder bijkomende verklaring, voor mij althans, ongenietbaar.