• 8.257.425 stemmen

Alternatieve titel: Pittbull Terrier

Oorsprong: Noorwegen

Geregisseerd door: Arild Fröhlich

Met onder meer: Jørgen Foss en Kristin Skogheim

IMDb beoordeling: 5,7 (858)

Oorspronkelijke taal: Noors

Plot Pitbullterje

"A kind of christmas story"

Jim is een eenzame jongen die op school wordt gepest. Dan komt er een nieuwe jongen in de klas, de stoere Terje, die zichzelf 'Pitbullterrier' noemt en dikke maatjes wordt met Jim. Beide jongens komen uit een problematisch gezin en voelen zich daardoor met elkaar verbonden.

avatar van v.i.c.t.o.r.

v.i.c.t.o.r.

Mooi

avatar van .ashwin.

.ashwin.

het was wel leuk om te zien maar speciaal niet echt. 2*

avatar van Sannepan

Sannepan

Mooie film en hier en daar ook erg ontroerend. Het getreiter, maar ook de problemen thuis worden erg realistisch en beslist niet overdreven in beeld gebracht. Goed spel van de hoofdrolspelers. 3,5*

avatar van Mug

Mug

Een uitermate vermakelijke jeugdfilm met briljante Playmobil-animaties!

De film zit boordevol geslaagde grappen en weet de thema's 'pesten op school' en 'schaamte voor je ouders' prima te verbeelden. Helaas zijn de typetjes van de moeder van Jim en de vader van Terje behoorlijk over de top.

Maar ja....leve de Playmobil! 3,5*

avatar van Wolverine

Wolverine

Leuke kinderfilm waarin de kerstman erg veel overeenkomsten vertoont met Bad Santa.

avatar van Lord Flashheart

Lord Flashheart

Mooie film, die ook de oudere kijker niet verveeld. Vooral het acteerwerk van hoofdpersoon Jim is prima, net als dat van de andere kids. De volwassenen zijn inderdaad wat aan het over-acteren; een kwaal waar veel jeugdfilms aan lijden. Het typische Scandinavische sfeertje moet je wel van houden, maar daar heb ik als Bergman-liefhebber geen moeite mee. 3.5*

avatar van Baggerman

Baggerman

Wat mij betreft (ook voor volwassenen) een leuke jeugdfilm. Deed me een beetje denken aan ‘My Bodyguard’ (ook een prima film, overigens!). Het scharminkelige jochie van een hoofdpersoon vond ik zeer goed gecast. De film herinnerde me wel weer aan hoe moeilijk het als kind was om te laveren tussen ‘erbijhoren’, je loyaliteit aan vriendschappen en hoe moeilijk het is om je te onttrekken van het meedoen aan pesten van buitenbeentjes…

3,5* voor deze film!

Wel àlweer een moeder met een fobie. Ligt het nou aan mij of komen er in Scandinavische (jeugd)films (die ik heb gezien) allen maar debiele ouders voor? Of zijn de volwassenen in Scandinavië allemaal debielen??? Het zijn in ieder geval altijd banale leipo’s, kunstenaars, mensen met fobieën, over-frigide figuren of wat dan ook!!!!

Ga maar na, totaal geflipte ouders/volwassenen in:

Deze film

Eigenlijk alles wat verfilmd is van Astrid Lindgren

Fanny och Alexander

Ikke naken

Mijn leven als hond

Slingshot

Perry, Buffalo Bill en ik

Die Olsson-bende reeks

En nog veel meer waarvan ik de naam niet meer weet of kan traceren!

avatar van adriemeijer

adriemeijer

De omschrijving bij deze film klopt m.i. niet. Jim voelt zich totaal niet verbonden met Terje. Hij is eerder doodsbang voor hem. Pas later in de film is er sprake van enigszins 'accepteren'.

Het is een heerlijke kerstfilm die ik graag kijk met 'mijn' groep 8 leerlingen. De film is op geen enkele manier belerend of moralistisch en heeft af en toe een bot soort humor waar de kinderen -en ik ook trouwens- smakelijk om kunnen lachen.

avatar van Phantasm

Phantasm

Prima jeugdfilm die me geen moment heeft verveeld.