Tuintje in Mijn Hart (2017)

Nederland
Komedie / Romantiek
101 minuten / 102 minuten (blu-ray)

geregisseerd door Marc Waltman
met Leo Alkemade, Sanne Langelaar en Fockeline Ouwerkerk

Axel is een Surinamer die al 20 jaar in Nederland woont en volledig vernederlandst is. Hij is getrouwd met een Hollandse en is al die tijd niet meer terug geweest naar zijn geboorteland. Als zijn moeder de familie bij elkaar roept met de kerst omdat ze iets belangrijks moet vertellen, gaat hij samen met zijn vrouw, haar zus en met tegenzin terug naar Suriname. Al gelijk onder het kerstdiner explodeert de situatie als zijn broer Virgil hem iets vertelt waardoor alle stoppen doorslaan bij Axel. Wat volgt is een rollercoaster aan avonturen onder de Surinaamse zon en realiseert Axel’s vrouw zich opeens weer waarom ze verliefd werd op een Surinamer…

avatar van 606
Serieus, weer een komedie / romantiek, bah

kappeuter (moderator)
Vanaf 26 januari 2017 in de bioscoop (Dutch FilmWorks)
EDIT: release verplaatst naar 2 maart 2017

avatar van Prudh
Pip Pellens (23) speelt de dochter van Leo Alkemade (36) en Fockeline Ouwerkerk (35)

avatar van sinterklaas
Worden de Nederlanders nou nooit een keer moe van dit soort kutfilms?

avatar van Zuster Stein
Haha de titel alleen al ...

avatar van Rmie
sinterklaas schreef:
Worden de Nederlanders nou nooit een keer moe van dit soort kutfilms?

Wellicht zijn er mensen die er plezier aan beleven. Je weet maar nooit.

avatar van sinterklaas
Meh dat is dan leuk voor hun...

...maar er zijn nog zoveel andere mensen hier in Nederland en NL-films met wat meer creativiteit en diepgang zouden ook gewaardeerd worden in een groter publiek. Iets waar de Belgen toch al een stap verder mee zijn.

Awkward slechte film, 1 ster voor de moeite.

Je merkte echt aan de sfeer in de bios van...wtf is dit!?! Whahaha echt bagger, niveau zeemeerman.

Deze film haalde echt het bloed onder mijn nagels vandaan. Is er überhaupt door het Filmfonds wel gekeken naar dit script voordat ze geld in deze productie gingen pompen? Er gebeurd letterlijk niks in het verhaal. Aan het eind vroeg ik mij echt af waar heb ik nou naar zitten kijken?

Hiernaast is deze film anti blanke man. Ja echt. Leo Alkemade zijn karakter wordt neergezet als een loser, terwijl Edwin Jonker zijn karakter als superieur wordt beschouwd, omdat die donker is. In het verhaal komt namelijk continue naar voren, omdat hij donker is, dat hij zogenaamd sowieso leuker en gezelliger is en de vrouwen beter begrijpt. Terwijl ja de blanke man die denkt alleen maar aan zijn carrière en geld. Er wordt zelfs een paar keer letterlijk gezegd dat gewone Hollandse mannen saai zijn. Hoe komen ze daarbij?

Het mooiste komst nog. De vrouw van Leo Alkemade flirt er flink op los met zijn donkere broer, waardoor het filmpersonage terecht boos wordt. En het resultaat? Niet zij maar hij moet zijn excuus aanbieden voor zijn woede uitbarsting? En niemand die dit raar vindt. Sterker nog het wordt nog erger. Zij gaat vreemd uiteindelijk met haar donkere zwager door met hem te zoenen en het wordt gewoon verzwegen. Het verhaal doet hier verder helemaal niks mee. Totaal geen reactie. Echt een super slecht script.

Ook verschijnen er twee donkere douanes in de film die tegen de vrouw van de blanke man in het Surinaams vrouwonvriendelijke grappen maken, zonder dat ze het door heeft (ze verstaat het niet). En dit moet grappig zijn? Als de blanke man dit zou doen krijgt hij sowieso de stempel seksistisch, maar nu is het 'leuk', omdat het in het Surinaams is.

Kijk dat je een film wil maken voor een divers publiek dat snap ik, maar waarom zo geforceerd donkere mensen als de good guy neerzetten en de blanke man als loser? Is dat hoe je een film multicultureel maakt? Is dit politiek correct? Deze film slaat echt volledig de plank mis. Geef mij liever dan maar de film Bon Bini Holland.

Verder wordt de soundtrack gezongen door Broederliefde, je weet wel die hipformatie uit Rotterdam die geen ambassadeur van de vrijheid meer is, omdat een lid antisemitische leuzen riep.

Is er dan nog iets positiefs over deze film te melden? Jazeker! De locaties (natuur) in Suriname wordt schitterend in beeld gebracht, daarvoor mijn complimenten.

avatar van Donkerwoud
Nooit gedacht dat een niemendalletje als 'Tuintje in mijn Hart' witte mannen op de kast kan krijgen. Doet het tenmiste nog iets goed.

avatar van Flat Eric
GTST goes to Suriname.

Flinterdun niemendalletje op een mooie locatie.
Tja, bij NL films vis je qua acteurs natuurlijk altijd in de kleine viskaartenbak. Waardoor het GTST gevoel me heel snel naar me strot grijpt.
Ik heb genoten van het Surinaamse landschap en de luiaard.
Verder was het enorm boring, langdradig, tenenkrommend en cliché. Meer kan ik er niet van maken.
Nu heb ik trek gekregen in een broodje Pom. Dat dan weer wel.

Een kleine meerwaarde om dit in Suriname te zien, maar daar houdt het dan ook wel mee op. Zo goed als alles is ondermaats. Regie, scenario, acteurs, montage. Alsof je een aflevering van 12 steden, 13 ongelukken zat te kijken.

EJacobs schreef:

Ik weet genoeg en sla hem bij deze over.
Duidelijker had je recensie niet kunnen zijn....tnx

Ziet er erg leuk uit. en ja de Surinaamse jongens zien er vaak cool uit. Menig witterikske is er jaloers op.

Niet hoogstaand maar verstand op nul is die best te doen.

avatar van missl
Ik heb nou 3 Nederlandse films achter elkaar gezien en dan zie je steeds dezelfde acteurs. De poel in Nederland is nogal klein of ik heb toevallig naar de hippe mensen gekeken. Ik mis de oude Nederlandse drama's want deze romantische toestand vind ik niks. Door naar de volgende.

avatar van philtuper
Wat een ontzettend knullige en kleuterachtige cover ook. Zo verkoop je natuurlijk ook nooit een film!

avatar van Boneka
Zoiets heet toch ONDERBROEKENLOL?

avatar van xxERWINxx
Normaal hou ik wel van films zoals Cosa, Sneekweek, Verliefd op Ibiza enz, maar deze film is echt flauw en er gebeurd vrijwel niets.
Deze film is de moeite niet waard, en helaas ook geen Pip Pellens in bikini anders zou hij nog 1 ster verdienen.
Jammer, hier hadden ze wel iets beters van kunnen maken, kijk naar Zoop in Afrika / India / Zuid-Amerika, die is tenminste nog leuk en gebeurd er nog wat.

avatar van Phantasm
Ik vond het gewoon een leuke film en heb me er prima mee vermaakt.

avatar van soom
Er zit zoveel potentie in. Maar daar wordt niets mee gedaan. Het scheelt nog dat de acteurs het fijn hebben en dit ook overbrengen op de kijker. En natuurlijk is Suriname wel fantastisch. Die sfeer en de beelden zijn schitterend. Maar het is wel weer armoe.

Er kan zoveeel meer.

avatar van W.V.
Deze film is een precies voorbeeld waarom ik altijd zo sceptisch ben met Nederlandse films, het enige positieve wat ik kan noemen zijn de mooie beelden van Suriname welke worden getoond, dat is het enige, voor de rest is het, om het mild te zeggen, bagger.Werkelijk niets haalt enig niveau, script niet, dialoog niet, acteren niet, muziek niet, camerawerk iets en dat was het.
Jammer dat Rayman zich voor dit vehikel heeft geleend.
Een 1 voor de moeite en de mooie plaatjes

avatar van keimpeS
Deze kan weer in het rijtje floppers van de Nederlandse film, ze kunnen weinig origineels bedenken de laatste tijd. Het is veelal romantiek/komedie en vaaks is de komedie ook nog niet eens goed. In dit genre kan ik niet echt hele goede Nederlandse film bedenken, Mannenharten was nog redelijk maar het is mijn genre ook niet echt...

avatar van tn2543
Wat een slecht acteerwerk......

avatar van RebbelDebbel
Prudh schreef:

Dat was ook bijzonder ongeloofwaardig!!!!!!

avatar van RebbelDebbel
Waardeloze film. Echt weer op zn Hollands.
Domme dialogen, het gaat echt nergens over. Dit kon echt beter.
Een ster voor de fraaie Surinaamse plaatjes.

Een halve ster voor het mooie Suriname, de rest was niet om aan te zien. Wat een nep film, helemaal die moddervegen op het gezicht, precies twee streepjes, mijn god

avatar van mjk87
Vreselijk. De film begint nochtans niet onaardig en kan wel iets opleveren, maar men kiest ervoor om meer de komediekant uit te gaan met vreselijk onleuke gebeurtenissen die elkaar opvolgen. De acteurs zijn er ook niet naar om dit leuk te brengen, laat staan iets van emotie over te brengen. Zo'n Alkemade schijnt cabaretier te zijn maar mist timing zoals ook al pijnlijk duidelijk werd in sketchshow Komt een Man bij de Dokter. De beelden uit Suriname zijn nog wel leuk, al zijn ze niet per se heel sfeervol. 1,0*.

avatar van Elchapo
Reacties hierboven zeer negatief,terecht??? Wat mij betreft niet.is het dan een goede film??? Nee dat ook niet,maar met een biertje en wat te kanen erbij is ie voor een keertje best wel te doen: hij kijkt vlot weg.....3stars.....

avatar van mcdaktari
Wat is dit slecht zeg. Ik mag graag zo nu en dan een Nederlandse film zien maar dit is gewoon te slecht. Toen ik Jurgen Rayman zag, toen was het helemaal gedaan. Die alleen al verpest de film wat daar van over was. Dus er bleef weinig over om nog enigszins van te genieten. Ja oke, de natuur in Suriname was wel mooi, maar dan kijk ik liever een docu over Suriname.