Tuintje in Mijn Hart (2017)

Nederland
Komedie / Romantiek
101 minuten / 102 minuten (blu-ray)

geregisseerd door Marc Waltman
met Leo Alkemade, Sanne Langelaar en Fockeline Ouwerkerk

Axel is een Surinamer die al 20 jaar in Nederland woont en volledig vernederlandst is. Hij is getrouwd met een Hollandse en is al die tijd niet meer terug geweest naar zijn geboorteland. Als zijn moeder de familie bij elkaar roept met de kerst omdat ze iets belangrijks moet vertellen, gaat hij samen met zijn vrouw, haar zus en met tegenzin terug naar Suriname. Al gelijk onder het kerstdiner explodeert de situatie als zijn broer Virgil hem iets vertelt waardoor alle stoppen doorslaan bij Axel. Wat volgt is een rollercoaster aan avonturen onder de Surinaamse zon en realiseert Axel’s vrouw zich opeens weer waarom ze verliefd werd op een Surinamer…

avatar van Ebenezer Scrooge
Verliefd op Paramaribo/Surinaamse Bruiloft? Wat een meuk. Jörgen Raymannin kan natuurlijk ook niet gemist worden in een film over Suriname. 'Kleine wasjes, grote wasjes' hoorde ik nog voorbijkomen, Surinaamse kip, Winti.... Het valt me nog mee dat ze Gerda Havertong niet gevraagd hebben.
Film zit vol akelige mensen die denken dat ze heel wat voorstellen omdat ze aan zo'n film meedoen. Net als bij Johan Nijenhuis moet het ook hier weer over gewicht gaan (dat van vrouwen welteverstaan), afvallen, etc... Sanne Langelaar speelt weer zo'n mollig meisje dat aan een minderwaardigheidscomplex lijdt.

Dit verdient Suriname niet.

avatar van Donkerwoud
Ik dacht lange tijd dat het lied van Damaru en Jan Smit 'tuitje in mijn hart' was. Zodat de ander het alleenrecht heeft om liefde bij jou af te tappen. Deze weinig romantische beeldspraak zegt overigens ook iets over mij als een notoire plantenmoordenaar, die gelukkig een balkonnetje heeft waardoor mijn tuintje nimmer overwoekerd zal raken met onkruid. Mijn devies: zowel in de liefde als bij je huis moet je geen tuin willen, of in ieder geval meteen alles betegelen uit praktisch oogpunt. Of misschien hebben Hollanders gewoon écht niet zo'n romantische inborst? Je zou het haast denken met al die Johan Nijenhuis-vehikels waar komedie noch romantiek goed vertegenwoordigd zijn in het genre van de romantische komedie. 'Tuintje in Mijn Hart' (2017) is er niet eentje van Nijenhuis, maar het is dezelfde soort lompe polderromantiek met een exotisch tintje. Meer reclamepropaganda om Nederlandse toeristen richting Suriname te krijgen dan iets anders. Al is 'de Surinaamse man' weer lekker vertegenwoordigd in een bizar subplot, waarin een witte soapie als Pip Pellens op zoek gaat naar welke zwarte man haar heeft bezwangerd. Dan wordt er eens iets gedaan met de gemeenschappelijke band tussen onze naties en krijg je dit soort virulente stereotypen. Misschien een idee om onkruid te wieden in de vaderlandse cinema!?

avatar van SmackItUp
Ik werd hier echt verdrietig van. En niet op een goede manier.

avatar van Graaf Machine
Pijnlijke film. Je zou iedere medewerker aan dit een betere score wensen, maar dat is gewoon oneerlijk.