On Borrowed Time (1939)

Fantasy / Drama

geregisseerd door Harold S. Bucquet
met Lionel Barrymore, Cedric Hardwicke en Beulah Bondi

De ouders van de jonge John 'Pud' Northrup komen te overlijden en wees Pud komt onder de hoede van zijn oude grootouders. Pud en zijn grootvader worden de beste vrienden, maar opa is wel bezorgd om de toekomst van Pud, aangezien minder betrouwbare familieleden de voogdij over hem willen. Wanneer er een boodschapper van De Dood aanklopt om opa mee te nemen naar het hiernamaals, moet deze een truc verzinnen om tijd te winnen, zodat hij de toekomst van Pud veilig kan stellen.

avatar van mrklm
Luchtig komisch drama met Lionel Barrymore als Julian Nurthrup, een norse grootvader die kort na de dood van zijn echtgenote [Beulah Bondi] zelf bezoek krijgt van de dood in de vorm van Mr Brink [Cedric Hardwicke]. Mede omdat Julian zich zorgen maakt over de toekomst van het weeskind Pud [Bobs Watson] waar hij jarenlang voor zorgde. Daarom verzint hij een list waardoor Mr Brink in de boom komt te zitten... en zo lang die daar blijft zitten kan niemand sterven!
Een niet altijd even succesvolle combinatie van (zwarte) komedie en familiedrama dat profiteert van de immer betrouwbare Barrymore, de klassiek getrainde Hardwicke in een beheerste vertolking en bijrollen van de charmante Una Merkel en de altijd vermakelijke Harry Travers. Dankzij hun verzandt deze film nooit in hol sentiment, ook al komt het zo nu en dan aardig in de buurt.