ad

Fantasy / Horror | 93 minuten

Genre: Fantasy / Horror

Geregisseerd door: William Castle

Met onder meer: Marcel Marceau, Tsilla Chelton en Philippe Clay

IMDb beoordeling: 5,7 (544)

Releasedatum: 9 oktober 1974

Over Shanks

"A new concept in the macabre in which the Good come out of the grave and the Evil are sent to fill the vacancy."

De doofstomme jonge Shanks is de cynische houding van zijn schoonzus en haar echtgenoot beu en zoekt troost bij een zonderlinge, oudere geleerde die een immense woning buiten de stad betrekt. Hij krijgt daar werk aangeboden in een laboratorium. Via een ingenieus toestel dat op afstand bediend wordt, moet hij dode dieren weer tot leven brengen. Als zijn bejaarde vriend sterft besluit hij het experiment op zijn lijk verder te zetten.

image

avatar van Mac Hammer Fan

Mac Hammer Fan

Zeer experimentele, esoterische horrorkomedie die alleen kan gesmaakt worden door fans van mimespel.

avatar van alexspyforever

alexspyforever

• 19169 berichten

De laatste film geregisseerd door William Castle en wat voor een! Deze film is duidelijk een grim fairy tale zoals de intro zegt. Naast duidelijke horror en fantasy elementen is er ook nog sci-fi. In de hoofdrol Marcel Marceau die een dubbelrol speelt als titulair karakter de doofstomme Malcolm Shanks alsook zijn werkgever de wetenschapper Walker. Geen twijfel dat Marceau alsook Tsilla Chelton en Philippe Clay echte mimespelers zijn. De manier waarop zij "lijken" konden spelen alsof het levende poppen waren, is fenomenaal. Het verhaal is eenvoudig en is erg gericht op de mime met heelf af en toe een knipoog naar de stomme film met de bekende title cards tussendoor. Mooie rol van Cindy Eilbacher als de jonge Celia. Bizar, geen topper maar meer dan de moeite waard.

avatar van joolstein

joolstein

Oef, ik dacht een avondje heerlijk griezelen met regisseur William Castle. Dat viel toch even vies tegen! Oké ongewoon was dit wel, maar helaas geslaagd niet! Ondanks dat er met een gotisch landhuis, een laboratorium van gekke professor en zelfs een motorbende vele horror-elementen aanwezig zijn, wordt alles verpakt in een soort kinderlijke fantasie. Ik herkende in sommige dingen ook Assepoester?

Een ander probleem is dat de gehele film rond mime draait. Een doofstomme Shanks die wat hannes aan zogenaamde afstandsbedieningen. De film bestaat uit één hoofdpersoon die niet kan spreken, en twee bijrollen die geen tekst hebben omdat ze dode marionetten spelen. Het reduceert de film naar stille slapstick, die algauw gaat vervelen. Door de overbodige titel-kaarten werd dit ook nog eens benadrukt. Het leek wel alsof een regisseur uit de stille periode een komedie probeerde te maken met een macabere idee maar hier niet in slaagt.

Elk mogelijk idee om de acteurs, stug rond te laten lopen met ledematen alsof ze een robots waren werd getoond. De huisinvasie die volgt aan het einde is niet expliciet. Daarom zien we een biker-bende die niets te doen krijgen, dan te vechten tegen de 'poppenlichamen.' Het was net zoals de rest van de film gewoon een saaie voortzetting om Mime te laten zien. Regelmatig betrapte ik me eigen erop dat ik totaal geen aandacht meer had voor wat erop het scherm gebeurde! Ik zag er dan ook de lol niet van in en de vrolijke deuntjes die het moesten ondersteunen werkte me alleen maar meer op mijn zenuwen.

Het maakt dat de film meer een langgerekte saaie Marcel Marceau-show is dan een echt goede William Castle. Wie de Franse mimespeler (uit nostalgie) een warm hart toedraagt kan misschien nog wat genieten maar als waardige afsluitingsfilm van een fijn regisseur, is dit vooral bedroevend!