The Pilgrim (1923)

59 minuten / 39 minuten (re-release)

geregisseerd door Charles Chaplin
met Charles Chaplin, Edna Purviance en Kitty Bradbury

The Pilgrim (Charlie Chaplin) is een ontvluchte gedetineerde die de kleren steelt van een dominee die op dat moment aan het zwemmen is. Hij vlucht met de trein naar een klein stadje in Texas, waar hij wordt aangezien voor een geestelijke. Daar ontmoet hij mejuffrouw Brown (Edna Purviance) bij wie hij mag blijven logeren.

Leuk filmpje van Charlie Chaplin in zijn meest bekende verschijning als zwerver. Een ontsnapte gevangene die zich verkleed als dominee levert voldoende stof op om de film vermakelijk te houden.

Charlie's halfbroer Syd Chaplin heeft meerdere rollen in de film, namelijk als jongeman die er met zijn vriendin vandoor wil gaan, als treinconducteur en als vader van een heel irritant jongetje (dit jongetje is in werkelijkheid het zoontje van de acteur die de dief Howard speelt).

The Pilgrim bevat een leuke soundtrack, waaronder "I'm Bound For Texas", geschreven en gecomponeerd voor Chaplin zelf en hier gezongen door Matt Monro.

Coco111
ik vindt vooral de preek het leukst

je weet dat het zwerfetje niks kan

avatar van alexspyforever
Ik denk niet dat ik deze in zijn volledige versie heb gezien. Ik vind deze wel aardig, vooral de preek die hij geeft. Ik vond em voor de rest niet zo grappig of memorabel als andere Chaplins.

avatar van 606
Ik heb niet de 39 min en 59 min versie gezien, maar een 46 minuten versie ?

Dick2008
Hoe komen jullie aan 59 min? Ik zie verschillende bronnen, tot 46 minuten.

kappeuter (moderator)
Mja. Veel verschillende bronnen / vermeldingen... Het is niet ongewoon dat de originele versie langer is dan de geconserveerde / re-release versie. Er gaat wel vaker materiaal verloren en dan is de re-release gewoon wat korter.
We gaan vanzelfsprekend nooit uit van pindakaas versies. Bovendien heb je daar soms te maken met PAL speed-up.
FilmVandaag heeft de MM database geript dus die is niet echt relevant als aanvullende bron.

avatar van arno74
Aardige Chaplin. Verhaal is leuk, en er zitten zoals gebruikelijk ruim voldoende grappige scènes in. Alleen de diepgang mis ik wel een beetje, het blijft allemaal oppervlakkige humor in deze film. De genreaanduiding is terecht alleen komedie, want in tegenstelling tot veel van zijn andere films zit hier geen drama in. Het heeft wel genoeg noemenswaardige scènes om het een keertje te zien, en vanwege de lengte hoef je het ook niet te laten liggen. 3 a 3,5* van mij.

avatar van arno74
kappeuter schreef:
Op de poster staat ook 4 reels. Volgens wikipedia duurt een reel ca. 11 minuten bij 24 fps. En het schijnt dat Chaplin zijn stille films met 18 fps schoot, met een beetje rekenwerk kom je op die originele 59 minuten uit, en op 44 minuten als je het origineel met 24 fps afspeelt.

Als geestelijke geniet hij als vanzelfsprekende waardering en attenties...
Als kleine man vindt hij geen genade, ondanks zijn inzet voor eerlijkheid...

Het zal wel de opzet van Charlie, niet vies om maatschappelijke kritiek, geweest zijn.
Uiteraard is het geheel doorspekt met gags waarvan het David-Goliath verhaal als kerkelijke lezing toch wel aanslaat, evenals de scène met de kwajongen, de hoed-taart frats enz...
Kleine Chaplinfilm uit de stille periode met vaste medespelers als Edna Purviance en halfbroer Sydney.
Grappig en genietbaar.