• 10.586 nieuwsartikelen
  • 8.966.568 stemmen

Screams of a Winter Night (1979)

Horror / Mystery | 91 minuten / 124 minuten (director's edition, blu-ray)

Genre: Horror / Mystery

Speelduur: 91 minuten / 124 minuten (director's edition, blu-ray)

Geregisseerd door: James L. Wilson

Met onder meer: Matt Borel, Patrick Byers en Ray Gaspard

IMDb beoordeling: 4,8 (805)

Gesproken taal: Engels

Plot Screams of a Winter Night

"In the shadow of evil, in the echo of sins. In the icy stare of moonlight, our ghostly tale begins."

Tien studenten gaan kamperen in het bos. Op weg naar hun bestemming komen ze een dronken man tegen die hen waarschuwt en bang maakt met allerlei vreselijke dingen die daar gebeurd zijn. Als de studenten eenmaal in het bos zijn, vertellen ze elkaar enge verhalen over een naar bloed verlangende studente en een Indiaanse geest.

logo tmdbimage

avatar van brucecampbell

brucecampbell

Blijkbaar niet een al te origineel verhaal, maar kan misschien wel leuk zijn! Wordt op Imdb een beetje vergeleken met Evil Dead.

avatar van Vascago

Vascago

brucecampbell schreef:

De poster ziet er iig fantastisch uit. Hopen dat de film ook wat te bieden heeft.

avatar van Richard_Voorhees

Richard_Voorhees

Naar mijn mening is deze film niet veel soeps. Het verhaal heeft vele elementen van genregenoten uit die periode, waarbij men zich kan afvragen wie het van wie afgekeken heeft.

Het acteerwerk is slecht, vooral de beginscene bij de pomp is een lachertje en komt helemaal niet goed over.

Het verhaal heeft nog wel competentie, maar het komt er vooral door het acteerwerk niet uit.

Verder moeten we het ook doen met weinig bloed en weet enkel de subtiele combinatie van een huilende wind en een keyboard/synthesizer nog voor wat sfeer te zorgen.

Op youtube staat een VHS-rip van deze film, maar ik kan hem niet aanraden.

avatar van perceived

perceived

Saaie en slecht geschoten monster meuk. Heb serieus geen idee waar die nog (enigszins) redelijke IMDB score vandaan komt. Is die regisseur in Staphorst geboren ofzo?! Super conservatief: tietjes hoog omsloten (als voorbeeld). Sowieso weinig spannends/interessants aan,

avatar van Bobbejaantje

Bobbejaantje

Een horror pareltje uit de late jaren zeventig die ondergesneeuwd geraakt is. Genieten is dit. De afgelegen setting en context deed me denken aan het latere Blair Witch Project - en dan zeker ook de suggestieve kant eraan. Voor de regisseur en schrijver was het hun debuutfilm en zeker een werk van liefde. Al was de keuze voor het horrorgenre uiteraard ook wel ingegeven door de commerciële mogelijkheden - en een argument om de geldschieter over de streep te trekken. Om een zo breed mogelijk (jong) publiek te trekken, koos men voor een aanpak die de nadruk legt op suspense. En dat hebben ze goed gedaan. Spannend is het zeker en daarvoor heb je geen nepbloed noch naaktscenes nodig. Liefhebbers van deze zaken komen hier dus niet aan hun trekken. Dit is meer een film voor de Blair Witch Project liefhebber al gaat deze film wel wat verder.

Sowieso is het een film met veel afwisseling dankzij een anthology van verschillende horror verhaaltjes die de reizigers aan mekaar vertellen. Maar het leuke is dat het kaderverhaal ook lekker losgaat naar het einde toe. De acteerprestaties vind ik prima voor wat het zijn moet. De vrouwen hebben neiging tot gillen en de mannen zijn mannelijk. Voor mij is dat geen probleem en in de jaren zeventig zagen ze er ook geen graten in. Deze en andere films van toen hebben een soort realistische grit die niet gehinderd wordt door sturende ideologie en dergelijke meer.