• 8.295.426 stemmen

The Four Skulls of Jonathan Drake (1959)

Horror / Mystery | 70 minuten

Genre: Horror / Mystery

Geregisseerd door: Edward L. Cahn

Met onder meer: Henry Daniell, Valerie French en Grant Richards

Plot The Four Skulls of Jonathan Drake

"Written, Produced, And Directed To Scare The Daylights Out Of You!"

Tijdens het bijwonen van de begrafenis van zijn broer komt Jonathan Drake tot de schokkende ontdekking dat het hoofd van de overledene is verdwenen. Hij realiseert zich dat een oude vloek die op zijn grootvader werd uitgesproken door een stam van Zuid-Amerikaanse Jivaro-indianen nog steeds doorgaat en dat hij zelf waarschijnlijk het volgende slachtoffer zal zijn. De daaropvolgende nacht wordt hij bedreigd door een donkere indiaan, wiens lippen zijn dichtgenaaid.

image

Mourner at Funeral

Minister at Funeral

avatar van joolstein

joolstein

In suspense-films uit de jaren 50 zien we regelmatig twijfelachtige praktijken die vandoen hebben met wetenschap, antropologie of occultisme (of alle drie) en terwijl dat gebeurd zien we veel scenes waar mensen heen-en-weer lopen. Iets wat je in deze film dan ook zeker zal zien. Echter op één ding onderscheidt de film zichzelf wel-degelijk. De film is voor zijn tijd namelijk vrij luguber, bloed zal je niet te zien krijgen maar de demonstratie in de kerkerachtige kelder van hoe je een gekrompen hoofd maakt zijn van zichzelf toch zeer gaaf om te zien. Ook het personage Zutai (Paul Wexler) is voor zijn tijd best griezelig. Deze is door een oud gebruik van de Jivaro-stam onsterfelijk geworden. Om dit te bewijzen is zijn mond dichtgenaaid en hierdoor heeft hij geen lucht of eten meer nodig. Daarnaast zien we ook nog een lijk zonder hoofd en een scene die doet denken aan William Castle waarbij vier doodshoofden door de lucht vliegen. De cast levert prima werk. De show wordt echter gestolen door Henry Daniell (The Body Snatcher) die een zeer goede creepy Dr. Emil Zurich speelt. Regisseur Edward L. Cahn deed goed werk om in maar 70 minuten zoveel spanning op te wekken. Voor zijn tijd een wat ongebruikelijke film maar nu vooral geslaagde entertainment!