La Endemoniada (1975)

Alternatieve titels: Demon Witch Child | El Poder de las Tinieblas | The Possessed

Spanje
Horror

geregisseerd door Amando de Ossorio
met Julián Mateos, Marián Salgado en Fernando Sancho

In een kleine Ierse stad wordt een een lelijke oude vrouw als zigeunerin aanzien en beschuldigd van het uitoefenen van hekserij en satanisme. Ze wordt gevangen genomen maar neemt wraak door zelfmoord te plegen en bezit te nemen van het kind van de detective die haar gevangen nam. Het bezeten kind neemt de gedaante aan van de oude heks en haar duivelse middelen nemen groteske vormen aan: er volgen Satanische rituelen en moordpartijen in de Naam van de Duivel.

avatar van Mac Hammer Fan
Een Spaanse Exorcist-rip-off van de maker van de "Blind Dead" series.
Een hoogvlieger is het niet geworden, de film is ook met beperkte middelen gemaakt, maar je kunt nóg slechter treffen.
Voor wie geïnteresseerd is in enkele screenshots:
Vermoedelijk zal BCI Eclipse in de nabije toekomst wel een treffelijke DVD release uitbrengen. Deze Amerikaanse firma bracht al veel Spaans horror uit.

avatar van maurice74
Erg slecht maar wil niet zeggen dat dit bij elkaar gejatte zooitje erg vermakelijk is.
Ook nog best spannend soms.

avatar van Richard_Voorhees
Amando de Ossorio is vooral bekend van zijn Blind Dead films, maar hij maakte ook nog een aantal andere horror films en dit is daar een van.
Een voor die tijd vrij harde exorcisme film, want het drinken van het bloed van een pasgeborene en een vrouw de geslachtsorganen van haar geliefde geven zijn toch dingen wat de Amerikanen in The Exorcist niet durfden te laten zien.
Persoonlijk vind ik de films ook niet echt vergelijkbaar. Daar waar Linda Blair door een eeuwenoud kwaad bezeten werd, raakte Susan (Marián Salgado) bewust bezeten door een satanistische heks die wraak wilde nemen.
Marián Salgado is nog best vermakelijk als bezeten meisje. De zinnen die ze haar soms gaven waren hier en daar best grof. Daarnaast vind ik het tof dat ze haar echt kwaadaardige dingen laten doen, zoals iemand d.m.v. een list vermoorden.
Het subplot rondom de priester en zijn geliefde komt dan een stuk minder goed uit de verf, wat voornamelijk te wijten is aan het nogal statige acteer werk van Julián Mateos.
Daarnaast is het einde en de daadwerkelijke duiveluitdrijving behoorlijk teleurstellend.
Niet alles aan de film is even sterk dus, maar voor een Spaanse horror film (die nou niet bepaald bekend staan om hun kwaliteit) vind ik deze nog best goed.