• 8.255.644 stemmen

Veneno para las Hadas (1984)

Fantasy / Horror | 90 minuten

Genre: Fantasy / Horror

Alternatieve titels: Poison for the Fairies / The Evil Fairies

Oorsprong: Mexico

Geregisseerd door: Carlos Enrique Taboada

Met onder meer: Ana Patricia Rojo, Elsa Maria Gutierrez en Leonor Llausás

Oorspronkelijke taal: Spaans

Plot Veneno para las Hadas

Mexico-Stad, 1965. Flavia is een eenzaam en verveeld aristocratisch meisje. Op school ontmoet ze een raar en mooi meisje genaamd Verónica en raakt bevriend met haar. Maar Verónica heeft een ongezonde obsessie voor de duivel en droomt ervan ooit een heks te worden. De spelletjes die ze samen spelen, worden steeds macaberder en sadistischer en lopen uit op een bloederige escalatie.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van Vascago

Vascago

Dit ziet er wel erg tof uit.

avatar van Vascago

Vascago

Sfeervol filmpje met aardige vertolkingen en een goede score. Er gebeurd niet zo heel veel, kabbelt allemaal wat langzaam voort, maar het blijft fijn om naar te kijken. De twist op het eind is best verrassend.

• 19543 berichten

Dit zou ik eerder een psychologische thriller noemen dan horror of fantasy, want van de beide vermelde genres zitten er weinig tot geen elementen in. Toch is deze film erg mooi gemaakt met veel scènes tussen de meisjes die een zoektocht houden naar de ingrediënten voor het maken van gif voor de elfjes zoals de titel het zegt. Heel knap is dat de gezichten van de volwassenen zelden in beeld komen zodat alles wordt beleefd vanuit het oogpunt van de meisjes. De horror zit er vooral in dat Flavia zo bang wordt van Veronica dat Veronica haar vriendin vreselijk weet te manipuleren. Het leidt echter tot een twist die ik zeker niet had verwacht. Sterk filmpje!

avatar van arno74

arno74

Aardige film, even leek het een horror voor kinderen te worden, maar daar is het als geheel toch te naar voor, ook al is het voor volwassenen als horror te luchtig, echt eng wordt het niet. Het deed me erg denken aan Jeux Interdits, twee kinderen spelen een (macaber) spelletje en je kijkt met ze mee. Daar valt het misschien wel het best te mee te vergelijken, al is Jeux Interdits duidelijk de betere van de twee.

Sfeer en cinematografie zijn uitstekend, het acteerwerk wist me echter niet vaak te overtuigen, en het verhaal wordt op een gegeven moment (bij het verzamelen van de 'ingrediënten') net een tikkeltje te langdradig.

Aardig. 3*

• 19543 berichten

Bij een kerkijkbeurt verhoog ik naar 4 *. Dat psychologische spelletje dat Veronica speelt met Flavia maakt toch wel enorm indruk. Het maakt het einde des te krachtiger en ik kreeg zowaar sympathie voor Flavia's wraakactie op het einde

avatar van wibro

wibro

Mooi!

De kracht van dit wraak filmpje zit hem vooral in dat de gezichten van de volwassenen bijna niet in beeld komen maar dat alles draait om de twee toch best wel mooie meisjes. Het einde was best wel wreed. De gezichtsuitdrukking van Flavia nadat ze wraak genomen had op Veronica was om in te lijsten, zo mooi.

Wel grappig dat ik pas van dit alleraardigste filmpje hoorde nadat ik een mooie cover zag in de game DVD en blu ray cover KO... Mijn interesse was gelijk gewekt. Waar zo'n game allemaal niet goed voor kan zijn.

avatar van Woland

Woland

Dit was toch niet helemaal wat ik er van verwacht had. Het bleek in plaats van een horrorfilm (met duivelse kindertjes, hoopte ik) toch voornamelijk een kinderfilm. Het meisje Veronica waant zich een heks, en langzaamaan laat ze haar vriendinnetje Flavia hier in geloven door wat manipulatie en trucage; en gedurende de film gaan ze met z'n tweeen steeds meer heks-achtige dingetjes doen. Het is zeker niet slecht, maar veel verder dan wat bij een begraafplaats rondhangen, wat inbreken of dingen jatten, of een heksentoverdrank brouwen gaat het niet tot in de laatste paar minuten; en dat werd best wel saai op een gegeven moment. Veronica is wel een geslaagd naar manipulatortje, maar een Damien, of een Village of the Damned-kindje, of een Bad Seed, of een Child of the Corn, dat is het bij lange na niet. Het blijft mij ondanks het koekje van eigen deeg op het einde en de sterke laatste pak 'm beet tien minuten toch teveel hangen in de kinderfilm-sferen, en hoewel de sfeer prima is, gebeurt er te weinig interessants om het voor mij bij meer dan een middelmatige score te laten worden.

avatar van Fransman

Fransman

Nee, deze film was niet mijn ding. Twee verwende schoolkinderen van rijke ouders die in een fantasiewereld leven en stoute spelletjes spelen, waarbij Flavia geen nee durft te zeggen tegen Veronica. Meer kon ik er niet van maken. Ondanks het aanstekelijk enthousiasme van alexspyforever, op wiens aanraden ik deze film heb gezien. Op de laatste tien minuten na vond ik het saai. Had hier meer van verwacht. En ja dat slot. Verrassend is het wel. Maar of het nu voortvloeit uit het gene dat er aan voorafging, betwijfel ik. Maar zonder dat slot was de film nog saaier geweest.

Ik ben trouwens niet de enige die er zo over denkt, lees ik nu, Woland zegt in feite het zelfde, in andere bewoordingen. alexspyforever verwijst naar deze film bij zijn reactie op de film 'El espíritu de la colmena' (1973). Maar die film is een kunstwerkje en heeft hier he-le-maal niets mee te maken.

• 19543 berichten

Fransman ik ben mijn reactie bij Spirit of the Beehive terug gaan lezen, maar ik denk niet dat ik daar zeg dat beide films iets met elkaar te maken hebben. Ik heb gezegd dat deze film veel beter voor mij werkte omdat het hier om de twee kinderen gaat en de volwassenen eigenlijk maar bijzaak zijn. Dat had ik blijkbaar ook bij Beehive verwacht maar uiteindelijk moest ik teveel zelf invullen of van de symboliek begrijpen om het begrijpbaar te maken. Het was mij allemaal nogal vaag.

Dat Poison traag en saai was, kan ik inkomen. Er lijkt niet echt veel in te gebeuren (maar dat vond ik bij Beehive ook). Je hebt het geheel dan ook anders geïnterpreteerd. Dat het einde voorvloeit uit wat voorafging is juist wel heel logisch en wel hierom: Flavia is zodanig gemanipuleerd en angst aangejaagd door Veronica, dat ze echt begint te geloven dat Veronica een heks is. Dat ze haar hondje zogezegd moest afstaan aan Veronica was de druppel. En wat deed men vroeger met met heksen? Neen, het gaat volgens mij helemaal niet om vluchten in een fantasiewereld maar een psychologisch manipulatief spelletje dat Veronica speelt met Flavia. Flavia is makkelijk beïnvloedbaar en daar maakte Veronica handig gebruik van door ook in te spelen op haar angsten. Veronica was niet rijk of verwend, Flavia wel. Veronica wilde vooral profiteren van de welgestelde Flavia.

Dus ja, het zal wel te maken dat je het je niet kon boeien (omdat je andere verwachtingen had) dat je hebt gemist waar het nu eigenlijk om draait. Nochtans hier zat er duidelijk veel minder symboliek in dan Beehive alsook was het verhaal meer to the point.

Nu maak ik wel een vergelijking tussen de 2, maar ik wil maar aantonen dat het totaal andere films zijn en mijn tip van Poison misschien verkeerde verwachtingen heeft geschept.

Ik ben een horrorfan en in die optiek heb ik deze ook gekeken. Ik moet ook toegeven dat ik de eerste keer ook niet goed wist wat ik ervan moest maken omdat het een heel andere film is dan de premise aangeeft. Herzieningen hebben mij de film steeds meer doen waarderen.

wibro denk dat die cover waar je het over hebt van mijn DVD was, amai ondertussen al minstens 2 jaar geleden dat ik die KO heb georganiseerd

Wel leuk dat er al wat meer mensen deze film nu hebben gekeken en reacties bij staan

arno74 Jeux Interdits is ergens wel vergelijkbaar met deze maar ik stoorde me bij die Franse film vooral bij de lompheid en het kinderachtige gedrag van de volwassenen, ruzie maken om futiliteiten weet je wel. Ik vind dus duidelijk Poison veel beter

avatar van Fransman

Fransman

Bedankt alexspyforever voor je uitleg. Vond ik wel overtuigend. Het slot had ik ook wel zo ongeveer geïnterpreteerd. Al leg jij het wel wat beter uit. Door je verwijzing bij 'El espíritu de la colmena' was ik niet op het verkeerde been gezet. Ik suggereerde ook niet dat je deze twee films met elkaar vergeleek. Al zijn er natuurlijk overeenkomsten: twee meisjes die samen dingen ontdekken en niet zo veel met volwassenen op hebben.

Maar het grote verschil is: in 'Veneno para las Hadas' gaat het om een machtsspel tussen de twee meisjes, in 'El espíritu de la colmena' zijn de twee zusjes heel verschillend, en hebben eigenlijk niet zo veel gemeen. Hier gaat het eigenlijk (in mijn bescheiden mening) met een zwaar woord om een existentiële zoektocht van een eenzaam, maar heel onderzoekend meisje, dat overigens een goede band heeft me haar ouders en andere volwassenen. En natuurlijk wordt ze teleurgesteld (of verraden) door die volwassenen. En dat vond ik heel wat boeiender dan die Franco-symboliek of de machtsspelletjes van die twee meisjes in 'Poison for the Fairies'.

avatar van baspls

baspls

Poison for the Fairies won de prijs voor beste Mexicaanse film van 1984 en is de favoriete Mexicaanse film van Guillermo del Toro op wiens werk de invloed van deze film duidelijk zichtbaar is.

Flavia is een meisje van rijke ouders. Als ze op een nieuwe school komt raakt ze bevriend met Veronica. Een meisje die doet alsof ze een Heks is en Flavia aanzet en manipuleert om te doen wat ze wil. Veronica's spelletjes worden steeds macaberder...

Het is eigenlijk niet zozeer een horror-film, mede omdat er in werkelijkheid niets bovennatuurlijks gebeurt. Het is eerder een film over de duistere zijde van de kinderlijke verbeeldingskracht en hoe een kind het andere meesleept in een fantasie-wereld.

De film werd op een goede manier opgebouwd en was gefilmd in sfeervolle locaties rond Mexico. Op de slangen en spinnen na had de film zich net zo goed in Europa af kunnen spelen. Mooi vond ik dat alle volwassenen steeds met hun hoofd uit het beeld steken en alleen die kinderen echt prominent in beeld komen om te benadrukken dat het om de beleving van de kinderen gaat. Het acteerwerk is zeker niet slecht als je bedenkt dat de meisjes pas 10 jaar oud waren.

Al met al een erg fijne film over de kinderlijke fantasie met een duister tintje. Deed me bij vlagen denken aan Heavenly Creatures van Peter Jackson, al zijn de meisjes daar veel ouder.