Badland (2007)

Alternatieve titel: Bad Land

Verenigde Staten / Duitsland

geregisseerd door Francesco Lucente
met Jamie Draven, Grace Fulton en Vinessa Shaw

We volgen een veteraan van de eerste Golfoorlog, die nadien nog gediend heeft in Afganistan en Irak en die ontdekt dat na jaren van traumatische gebeurtenissen meegemaakt te hebben, de terugkeer naar het gewone burgerleven slechts een hopeloze droom is. Jerry was tijdens zijn dienst in de eerste Golfoorlog een patriottische reservist bij de marine die gedreven werd door de wens om zijn landgenoten te beschermen. Ondanks het feit dat hij verbitterd is door de verbroken beloftes van het leger en dat hij nog steeds het respect niet heeft gekregen waar hij zo naar verlangde, wordt de burgergerichte vader van drie kinderen teruggestuurd naar Afghanistan en Irak, enkel en alleen om verschrikkelijke psychologische schade op te lopen door de horror van de oorlog. Jerry is nu terug gekeerd naar huis, naar zijn gezin dat leeft onder de armoedegrens en waar hij in een te kleine caravan, in zijn nachtmerries deze horror opnieuw meemaakt. Jerry zijn vrouw Nora heeft echter geen begrip voor zijn toestand, ze spaart haar kinderen hun verdiensten van hun krantenronde om zich voor te bereiden op een ontsnapping uit deze toestand. Wanneer Jerry echter ontdekt dat Nora hem bedrogen en belogen heeft, is de gewelddaad die hij pleegt zo gruwelijk dat zelfs de meest doorwinterde oorlogsveteraan walging zal voelen.

avatar van Zadel
Kan me niet voorstellen dat je deze film een 1 geeft.

Een prachtig verhaal die duidelijk laat zien wat de oorlog de veteranen heeft aangedaan. Prachig verhaal, mooie shots van de natuur, prachtige muziek, super prestatie van dat kleine meisje en de vader, maar toch heel knap van het meisje. alleen het eind vind ik wat minder

maar zeker het kijken waard!

avatar van madmax1
Nou veel meer dan een 1 is hij ook niet waard ,volkomen onrealistisch plot.
In het begin valt het nog mee ,daarna ongeloof waardig ,en dan dat einde lijkt nergens op.

Indringende aangrijpende film. Ik vind de acteurs zeer goed, vooral het kleine meisje. Maar de hoofdrolspeler ziet er ook 'goed verlept' uit. Schokkende verhaallijn in het begin. Je vraagt je af of het allemaal nog goed gaat komen, alhoewel het eigenlijk niet kan. En toch komt het goed.....heel mooi verhaal, fantastisch einde. Een van de beste dramafilms die ik ooit gezien heb. 5*

avatar van Fran
Het begin van deze film is ijzersterk. De ellende van zijn leven en zijn huwelijk kwam heel sterk over waardoor je je heel erg kon inleven in de persoonlijke hel waarin hij zich op dat moment bevond. Het moment dat hij doordraait ging bij mij ook door merg en been. Ik zag niet aankomen dat hij ook zijn kinderen wilde neerknallen. Dat vond ik zo afschuwelijk om te zien. Vooral omdat het lijkt alsof je dit soort dingen steeds vaker hoort in de media.

Op het moment dat hij er met zijn dochter vandoor gaat begon het al wat ongeloofwaardiger te worden. Het meisje leek wel een heilige, zo lief als ze was. Langzaamaan zie je haar wel wat dwarzer worden maar nog kwam ze niet overtuigend over. Zo overdreven braaf als ze was.

Het feit dat hij ook die sherrif op die manier van het leven beroofd kon ik moeilijk plaatsen. Ook al had hij last van een oorlogstrauma ... toch werd hij naar mijn idee niet genoeg getriggerd om het geloofwaardig te maken dat hij de sherrif op een dergelijke manier van het leven beroofd heeft.

Het einde stelde me ook teleur. Die twist had van mij niet gehoeven. Zijn gedachtengang zou dan namelijk wel heel erg ver zijn gegaan als dit alleen maar in zijn gedachten was gebeurd.

Op zich is dit toch wel een aanrader om te kijken want het acteerwerk is heel erg sterk. En het verhaal is gewoon supertragisch. Laat ik het maar omschrijven als een redelijk goede drama die helaas wat te ver ging in de geloofwaardigheid van het verhaal.

avatar van andijvie
Wat een verschrikkelijk goeie film.Hoe maakt men een rechtschapen man dol en welke gevolgen heeft dat? Hoeveel pech, list en bedrog kan een man hebben? Dit is een drama in de meest dramatische vorm. Onrealistisch? ... pfff ... dit kan gewoon de harde ECHTE) waarheid zijn. Prachtig geacteerd, door iedereen. Dit is een juweel, die elke drama liefhebber MOET zien.

avatar van %%%%%%
Wat een draak van een film !

Laat ik beginnen met de tijdsduur van deze film wat een kleine 3 uur bedraagt. Waarom de regie deze film 3 uur wilde volproppen met zoveel weinig toevoegende scenes en zo een ongeloofelijk traag tempo is me een raadsel. De eerste uur is er nog enigszins door te komen, maar dat aleen omdat ik dan fris en vol goede moet de film in mijn blue-ray spelertje heb gestopt. Aleen het vertrouwen in een goede afloop liep al bij de eerste dialogen een deuk op én het vertrouwen werd nog meer beschadigt met zijn thuis situatie,want ik heb werkelijk zelden een film gezien met zo'n simpele zwart/wit script voorbij zien komen als hier...dat de film goedkoop wil scoren:oké,maar doe het dan nog een beetje subtiel en dan de hele eerste uur dat gejengel van een score aan te horen die aleen maar is bedoelt om zijn droevige situatie nog meer door de strot te duwen is ook geen pretje. En om te zien hoe slecht zijn leven is wordt een hele uur voor open getrokken om te zien hoe iedereen hem verraad en nutteloos vindt.

Het 2de gedeelte van een kleine 2 uur !

Dat de regiseur zijn tijd neemt voor deze film neemt om de realtie tussen Jerry en haar dochtertje wat vorm te geven vindt ik prima en het lukt nog wel redelijk (niet vanwege het briljante script) Maar dat was aleen maar omdat zij wel op mijn sympathie kon rekenen daarom zag ik deze pijnlijke mislukking nog net door de vingers.Wat ik niet door de vingers mag zien is dat de 2de gedeelte gewoon niet om aan te zien was... Op alle fronten werdt deze prent pijnlijk gepresenteerd. Futloos waren de shots en script nergens werdt in deze 2de gedeelte iets ondernomen het krabbelde allemaal maar voort. Iedere vorm van realisme werdt aan de ''laars gelapt'' waardoor tal van ''plotholes'' ontstonden. Het was allemaal niet best. Zowiezo hadt het op gebiedt van personages development en art-direction niks om het lijf. Het einde is in mijn ogen wel de juiste afspiegeling er wordt iets opgezet om het 2 seconden later weer de grond in te stampen..