• 8.232.338 stemmen

Sediu Yinghung Tsun Tsi Dung Sing Sai Tsau (1993)

Komedie | 100 minuten

Genre: Komedie

Alternatieve titels: The Eagle Shooting Heroes / 射鵰英雄傳之東成西就

Oorsprong: Hongkong

Geregisseerd door: Jeffrey Lau

Met onder meer: Brigitte Lin, Maggie Cheung en Leslie Cheung

Oorspronkelijke taal: Kantonees

Over Sediu Yinghung Tsun Tsi Dung Sing Sai Tsau

Het verhaal begint wanneer de koningin haar koning verraadt en een affaire begint met haar neef, West Poison, om zo het koninkrijk opnieuw te regeren. De derde prinses ziet het verraad, maar wordt door West Poison verslagen. Ze vlucht en zoekt hulp bij haar meester, die vertelde dat ze een geheime boekje in de bergen kan vinden. Dit boekje bevat geheime informatie en indien je het begrijpt, dan kan je West Poison met gemak verslaan. De complicaties beginnen echter wanneer West Poison hiervan te weten komt.

imageimageimageimageimageimage

Wang Chung-yang

Ou-yang Feng's Cousin

avatar van J.T.O

J.T.O

Wacky film, alle grenzen van "Chinese" humor worden hier overschreden Soms geweldig grappig, maar ook wel moeizaam om 100 minuten vol te houden. Leuke ervaring in ieder geval

3.5

Onderhond

De Cheung en de Leungs maken er een onvergetelijke boel van.

Only in Hong-Kong film, om verscheindene redenen. Allereerst uiteraard de humor, die compleet geschift en over-the-top is. Enig plot is steeds in functie van de humor en wordt op geen enkel moment serieus genomen. De film draait en keert alle kanten uit, elke vijf minuten zit er wel een nieuw misverstand op. De dynamiek tussen de vier koppels is dan ook ongeëvenaard, het resultaat is een heerlijke chaos.

Verder ook het enorme acteertalent aanwezig in deze film. Geen industrie waar zo'n groep aan arthouse knallers te porren zijn om een nonsens komedie als dit op te voeren. De twee Tony Leungs zetten hier rollen neer waar mening serieus acteur zich voor zou schamen, maar gezien de fun die er afdruipt kan ik er alleen maar blij mee zijn. Chiu Wai die met dikke lippen en grote oren een eend nadoet is echt zien om te geloven.

Uiteraard hoort er een stevige portie actie bij, die lekker snappy en al even hectisch in beeld gebracht wordt. Ook daar stelt de film zeker niet teleur, met enkele fantastische scenes. Geen echte kung fu, eerder wire-fu, magie en lollige chaos.

Gooi daarbij nog enkele compleet losgeslagen muziekale intermezzos en de onzin is compleet. Film duurt best lang maar heeft geen tijd om te vertragen. De tijd vliegt dan ook, al moet je wel van dit soort kwadraatonzin houden.

Vond het echt prachtig om zien. Kleurrijk onzinspektakel met wacky humor en steracteurs die zich niet te min voelen om compleet idioot te doen. Hulde aan Jeffrey Lau_O_

Edit: ik verbaas mij trouwens over het gebrek aan stemmen. Dit moet toch een film geweest zijn die voor ophef gezorgd heeft binnen HK.

avatar van belchinees

belchinees

Hetzelfde als de vorigen hier zeggen, alleen had ik precies wat moeite met het allemaal boeiend te vinden. Het duurt ook veels te lang (110mins.).

Toch heb ik enkele magistrale scènes gezien die écht grappig waren!

Het gevecht tussen Tony Leung en Leslie Cheung was episch . Dat heeft volgens mij meer dan 10 minuten geduurd !

Dàt en de fatlips van Tony Leung zal ik onthouden van deze film.

avatar van DVD-T

DVD-T

Wat een grote namen doen er aan deze geschifte komedie met kung-fu elementen mee.

Bijna de gehele cast van Ashes of Time doet hier aan mee. Alle Cheungs en Leungs alsmede ook Lin en Lau. Niet gek dat iedereen hier aan mee doet met Kar Wai Wong als producer. Veel grote Hongkong namen doen er dus mee.

De humor is compleet geschift, maar is zeer goed te pruimen. De fun druipt er werkelijk vanaf en geen een acteur en actrice vind het erg om zichzelf compleet voor paal te zetten. Dat soort commitment zorgt er voor dat het gewoon erg genietbaar is. De actie die er in zit is ook erg goed. Met Sammo Hung die de choreografie verzorgt zit je bijna altijd wel goed.

Verder valt vooral het kleurgebruik op. Erg rare, doch fijne kleurcombinatie's komen er voorbij. Leuke setdesign en aankleding ook. Camerawerk van Oscar winnaar Peter Pau (Crouching Tiger) is erg mooi. Toch best een hoge production value voor een film als dit.

Waar Eagle Shooting Heroes vooral voor zorgt is voor heel veel plezier. Heb de film de gehele tijd met een lach zitten kijken.

Onderhond

Kleine tegenvaller bij herziening.

Op zich nog steeds wel een leuke film. De opzet is er eentje waar ik meestal wel van kan genieten. Een hoop bekende namen en gezichten die zich uitlenen voor een compleet idiote film. Tony Leung Chiu Wai voorop natuurlijk, die heeft echt een geweldige rol.

De humor is typisch Hong Kong, maar dan nog wat éxtra idioot en nog wat minder subtiel. Maar gelukkig vaak wel grappig, al is het maar vanwege het razende tempo waarmee de opzin op de kijker afgevuurd wordt. Weinig tijd om je te vervelen met deze film.

Voor een comedy zijn de actiescenes ook nog opvallend goed, al was de kwaliteit daarvoor natuurlijk wel aanwezig. Een film uit het magische jaar '93, dan weet je genoeg. Ook dat houdt het allemaal best boeiend en maakt deze comedy beter dan de meeste van zijn soortgenoten.

Waarom dan toch een kleine tegenvaller? Omdat het qua afwerking écht wel te min is. Visueel had het zeker wat strakker gemogen, maar ook vooral de settings en pakjes (die "monsters") zien er vaak te goedkoop uit. Dat die dikke lippen en grote oren van Leung niet geloofwaardig zijn kan je nog onder comedy scharen, maar soms kreeg ik er echt een schooltoneelgevoel bij. Dat stoort toch een beetje en maakt dat er voor mij een halfje afgaat.

Verder nog wel steeds topvermaak, al moet je er van houden en kan je best eerst wat ander HK werk zien, zodat je ten minste weet waar de draak mee gestoken wordt.