The Art of Football from A to Z (2006)

Alternatieve titel: The Art of Soccer with John Cleese

Frankrijk / Verenigde Staten / Duitsland
Documentaire / Komedie
90 minuten / 112 minuten (tv- en dvd-versie)

geregisseerd door Hermann Vaske
met John Cleese, Tom Konkle en Dennis Hopper

Aan de hand van het officieuze voetbalalfabet strompelt John Cleese, op geheel eigen wijze, door de hectische wereld van het voetbalspel. Deze semi-documentaire is de aftrap voor het WK 2006. Wereldberoemde spelers als Pelé, Kaká en Ruud van Nistelrooij geven, samen met artiesten als Dennis Hopper en Henry Kissenger, een onconventionele kijk op het voetbalspel.

Nogal flauw filmpje van Vasske. 'Wie Man die Leute von Ihrem Geld Trennt' was echt veel beter en interessanter.

Dit is een nogal matige collage en zelfs Cleese weet het niet grappig te maken. Waarschijnlijk nogal snel in elkaar geflanst voor het WK.

FisherKing
Is 't wel een docu ? Collage doet toevoegproblemen vermoeden....

Ligt er aan wat je onder een docu verstaat.

avatar van Boenga
Pijnlijk dat Cleese zich zo laat zakken...

avatar van missl
misschien komt het wel doordat ik een vrouw ben dat ik dit niet leuk vind maar ik dacht, ach het EK komt eraan, ik ga me in voetbal verdiepen. en met cleese erbij zal het wel pret zijn. kan ik maandag in de kroeg nog een beetje patsen met mijn nieuwverworven weetjes. maar ik kan dit niet kijken hoor, al die voetballers aan het woord zijn niet echt interessant en elke keer dat cleese in beeld komt komt er geen grap. die ik wel verwacht.

avatar van Rudeo
Leuk voor de voetbalfan vanwege veel mooie momenten van mooie spelers, maar die john cleese kon er als komiek niet veel aan toevoegen, heb namelijk vrij weining tot niet gelachen.

avatar van Ajax&Litmanen1
Ergens best grappig, want Cleese is bijna altijd grappig. Ik vond bepaalde zaken ook leuk uitgelicht en zijn cynische manier van vertellen was ook de moeite maar het was niet eens dat de hele tijd bleef boeien. Dit was meen ik in 2 delen op tv dit jaar en ik heb het 2x grotendeels wel gekeken maar het was niet altijd grappig.

Aardig om de voetbalfragmenten een keer te zien. Die flauwe tussenstukjes doen me niets.