Here Come the Videofreex (2015)

Documentaire

geregisseerd door Jon Nealon en Jenny Raskin

In 1968 introduceerde Sony de eerste draagbare videocamera, de PortaPak. Een aantal mensen greep het nieuwe medium aan om hun eigen verhalen te vertellen en een alternatief te bieden voor machtige zenders als CBS. Ze wilden de 'echte wereld' laten zien, niet de gemanipuleerde tv-werkelijkheid. Ze bundelden hun krachten en richtten het collectief Videofreex op, want "we were different, we were freaks". Tussen 1969 en 1974 gingen ze elke dag de straat op om de opbloeiende Amerikaanse tegencultuur vast te leggen: ze waren aanwezig bij Woodstock, anti-Vietnamdemonstraties, bijeenkomsten van de vrouwenbeweging en studentenstakingen. Even werkten 'de radicalen' bij het invloedrijke CBS, maar die schrok terug voor een reportage over de Black Panthers. Om wat geld te verdienen pionierden ze met videoprojecties bij concerten. Ook startten ze een lokale piratenzender met nieuws voor en door de inwoners van het dorpje waar het collectief verbleef.