Letto a Tre Piazze (1960)

Italië

geregisseerd door Steno
met Totò, Peppino De Filippo en Nadia Gray

Vlak voor de oorlog trouwde Antonio Di Cosimo (Totò) met Amalia (Nadia Gray). Nadat hij kort daarna naar het front moest, heeft zij hem niet meer gezien en gaat Amalia ervan uit dat hij dood is. Enkele jaren na de oorlog keert Antonio echter levend en wel terug en zal Amalia, die ondertussen opnieuw getrouwd is, moeten kiezen tussen haar twee echtgenoten.

Er bestaan er tientallen van : films die Steno regisseerde met Toto en Peppino...dit is zeker niet de allergekendste of beste en hij kwam al wat later in de cyclus, maar toch vond ik hem niet onvermakelijk. Misschien komt het omdat Peppino hier niet als gebruikelijk slechts de aangever is, maar op tamelijke voet van gelijkwaardigheid met Toto- meest verbaal- duelleert.
Als scenarist hebben we ook een goede gekende : Lucio Fulci, die dit uitschreef met Continenza. Een slaapkamerklucht wel geschikt materiaal voor deze auteur, je zou zweren dat de parthenofiele oh la la episode op de chikschool door hem bedacht zou zijn, in feite echter is het een rip off uit Toto cerca casa. Wel evident is de misogyne inslag van het geheel.
Je zou ook denken dat een dergelijk bizar uitgangsgegeven omtrent een veteraan en POW die als een Odysseus na 20 jaar huiswaarts keert wel eens gegrond zou kunnen zijn op ware gebeurtenissen. Welnu: dat is ook zo, naar het schijnt. Al zal de uitwerking in de realiteit minder farcicaal zijn geweest.
Een uitwerking die hier puur theatraal is en ondanks de episodes in de zgn. Dolomieten overkomt als een verfilmde klucht, wat deze prent gemeen heeft met het overgrote merendeel van de Toto/ Steno films uiteraard. Maar je kijkt hier ook niet naar vanwege de visuals, dat lijkt me duidelijk. Moet het van de interactie tussen de protagonisten hebben, die is goed hier en commentaren over zgn. zichtbare vermoeidheid snap ik niet geheel.
Toto dus de dood gewaande hubby en Peppino als zijn plaatsvervanger, met Gray tussen 2 vuren en Tieri als kaper op de kust. Verder nog een zij- intrige met een piepjonge Gabriele Tinti- Gemser als thuggish vriendje van bonne Gaoni . De uiteindelijke denouement is overigens net iets te en getuigt niet van overdreven inspiratie, maar de cyclus liep dan ook al op zijn eind.

Geschikt voer voor de Toto buffs echter overall, is uitgebracht op DVD en kan worden bekeken met subs. Of dubs : alle vehikels van Toto der Tolle Teufelskerl zijn 7754356897435892357 keer uitgezonden op het nachtfernsehen en moeten door velen hier gezien zijn. Waarom stemt dan niemand