Background to Danger (1943)

Drama / Thriller

geregisseerd door Raoul Walsh
met George Raft, Sydney Greenstreet en Peter Lorre

Turkije, 1942. In de Orient Express vraagt Ana Remzi de Amerikaanse geheim agent Joe Barton voor haar een aantal geheime documenten over de grens te smokkelen. Als Barton in Ankara de documenten wil teruggeven, vindt hij Ana stervende. Barton wordt ontvoerd naar de woning van de nazi-officier Robinson, waar hij wordt gefolterd. Hij wordt op het laatste nippertje gered door de Russische geheim agenten Nikolai en Tamara Zaleshoff, die hem vertellen dat Ana een sovjetspion was. Maar ook Nikolai en Tamara blijken niet te zijn wie ze zeggen...

avatar van Mac Hammer Fan

Jammer dat er geen Engelse ondertitels zijn...

Tweede film op korte tijd die ik zag met in het verhaal de periode van Turkse neutralitiet tijdens WO II met spionage als onderwerp.
Het dient echter onmiddellijk gezegd dat deze "Background to Danger" lang niet het niveau haalt van "5 Fingers".
Echt spannend wordt het eigenlijk nooit en het intrige op zich is niet van aard om er echt op in te gaan en het eerste deel is zekerlijk voorspelbaar.
Gelukkig is er George Raft, die, met zijn Amerikaanse zelfzekerheid, de prent wat opkrikt. Peter Lorre en zeker Brenda Marshal lopen er maar wat bij.