La Cintura di Castità (1968)

Alternatieve titels: The Chastity Belt | On My Way to the Crusades, I Met a Girl Who...

Italië
Komedie / Avontuur

geregisseerd door Pasquale Festa Campanile
met Tony Curtis, Monica Vitti en Nino Castelnuovo

Guerrando da Montone (Tony Curtis) wordt vlak voor de periode van de kruistochten tot ridder geslagen. Hij krijgt een kasteel en landerijen, evenals het recht om belasting te innen en een keuze te maken uit alle schone maagden in de regio. Zijn oog valt op Boccadoro (Monica Vitti) en het tweetal treedt in het huwelijk. Tijdens de huwelijksnacht worden zij echter wreed gestoord, want Guerrando moet mee op kruistocht. Hierdoor zijn zij niet in staat hun huwelijk te consumeren en moet Boccadoro wachten tot haar man weer terug komt... met de sleutel van haar kuisheidsgordel.

Nog geen stemmen voor een sex comedy van Festa Campanile met Tony Curtis en Monica Vitti ?
Zoals de IMDB waardering reeds suggereert een niet beste film in kostuum die reeds vooruitloopt op de Decamerotici- dwz. middeleeuwse sex comedies- die Italie na de Decameron van PPP zouden overspoelen, maar gezien het bouwjaar begrijpelijk niet te ver gaat qua sex, puns en bloot, en dan blijft er weinig over. Misschien lag het aan Larry Gelbart die meeschreef aan het scenario dat na een uur volledig inkakt en zich worstelt naar het einde.
Vitti is natuurlijk weer ok en detoneert hier derhalve naast de immer matige en nietszeggende Curtis, al kun je de goede man moeilijk verwijten dattie gedubd is. In bijrollen zien we gekende koppen als die van Castelnuovo die de page van Curtis speelt, of Garrani als die van zijn heer. Het weinige naakt werd geleverd door de vrouwelijke figuranten, die ik vaker in beeld had willen zien.
Te lachen viel er niet veel, helaas moest ik toch even grinniken om die hazewind en dat paard.
Er vallen toch nog wel goede dingen te vertellen: de fraaie fotografie werd verzorgd door Di Palma , de kostuums geleverd door Oscarwinnaar Danilo Donati waren geweldig- zeker de outfits van de boze Moren- en niemand minder dan Riz Ortoloani leverde wederom een briljante score af.