Shao Lin Chuan Ren (1982)

Alternatieve titels: Shaolin Prince | Iron Fingers of Death | Iron Fingers of Shaolin | 少林傳人

Hongkong
Actie

geregisseerd door Chia Tang
met Lung Ti, Tung-Shing Yee en Jason Pai Piao

Twee jonge prinsen ontsnappen maar net aan de dood bij een aanslag op hun vader de keizer. Eén van de prinsen wordt door de minister geadopteerd als zijn zoon en hij leert daar met het zwaard om te gaan. De andere zoon komt bij een Shaolin tempel terecht en wordt daar door drie gekke monniken opgevoed die hem kung fu bijbrengen Als de broers elkaar weer terugzien strijden ze samen tegen degene die hun vader heeft vermoord.

Bijzonder goede Kung Fu film uit de Shaw Brothers Studio met een leuk verhaal.

de 3 gekke monniken en de training bij hun is bijzonder komisch, het eindgevecht alleen al maakt deze film voor mij 5* waard

avatar van zombie
Op VHS gevonden met de titel Wu Tang Prince...

Maffe bedoening.

Het blijft een Shaw Bros film natuurlijk. Fake bloed, wat kitscherige decors en een afwikkeling van ongeveer 5 seconden na het finale gevecht. Maar de invulling is toch wat leuker, vooral wat minder serieus. Dat past toch iets beter bij dit type films.

Visueel-technisch wel erg mak af en toe. Die vingertjes, die zwaardjes en dat magische zwaard zijn echt wel pover. Gelukkig maken de humor en de gevechten veel goed. De gevechten voornamelijk in aantal, het blijft echt geen vijf minuten rust.

De humor is van het dik aangezette Hong Kong niveau, met grijze pruiken, schele meesters en rode neuzen. Zeker niet ieders smaak maar het werkt wel in een film als deze. Vooral wanneer de humor en gevechten gecombineerd worden weet de film te pieken (het pogo-gevechtje). Beste gevecht was dat met de ringen trouwens.

Het blijft nog steeds erg volgens de regeltjes allemaal en bij momenten is het gewoon té knullig, maar wie al eens graag een Shaw Bros film kijkt en de Hong Kong humor wel kan smaken kan ik deze film alleen maar aanraden.