Galileo (1975)

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Joseph Losey
met Topol, John Gielgud en Judy Parfitt

Galileo Galilei was zijn tijd ver vooruit. Met zijn ontdekkingen legde hij de basis voor onze huidge natuurwetenschappen. Hij bestudeerde de boeken van een Poolse priester en kwam tot de conclusie dat de Roomse Kerk al decennia lang fout zat. Met deze ontdekking bewerkstelligde Galileo zijn eigen ondergang en vanaf dat moment liet de Roomse kerk hem niet meer met rust.

avatar van matthijs_013
staat in ons geschiedenisboek.

avatar van catweasel
matthijs_013 schreef:
staat in ons geschiedenisboek.

´Sprekend Verleden´

avatar van Mochizuki Rokuro
Geen stemmen.... Verrassend.

Net een stukje gezien in Zomergasten. Herkende de acteur, maar kon er even niet opkomen. Topol - hmmmm.

Een intrigerende figuur die Losey.

avatar van danuz
Fragment deed me aan Jarman's biografieën denken, in combinatie met de fascinatie voor wetenschap die je in Carl Sagan's Cosmos ziet. Kan best een inspirerende film zijn volgens mij.

avatar van Mochizuki Rokuro
Lijkt me iets voor Querelle om te proberen.

Querelle: de voorproefer

avatar van Arnie
Topol is denk ik vooral bekend van Norman Jewison's Fiddler on the Roof.

Edit: en de Bond-film For your eyes only...

Ben ook wel geïnteresseerd na dat Zomergasten-fragment.

avatar van beavis
grappig om te zien, nu ik de laatste tijd wat meer dingen "volg" op dit forum, hoe levendig discussies losbarsten na zo'n event als zomergasten. De drie uren vlogen voorbij en vond het een erg sterk, inspirerend, begin. Het fragment van deze film was daar zeker een goed voorbeeld van!
(Ben ook nu de keuze-film aan het opnemen, terwijl die film me aanvankelijk, na de omschrijving gelezen te hebben, niet heel boeiend leek... zo zie je maar)

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Blijkbaar een nogal obscure film (misschien geworden) want op IMDB slechts 159 stemmen, maar Losey is daar sowieso relatief matig bekeken. Gewoon te vinden op (weliswaar vrij dure) DVD's..

Mochizuki Rokuro schreef:
Lijkt me iets voor Querelle om te proberen.

Lijkt me ook Maar Losey is nu wel iets minder prioriteit dan vroeger.

Ik ben Querelle voor

Damn
Maar jij weet meestal beter waar je films kan vinden

Mooi cijfer trouwens, ben benieuwd.

avatar van danuz
Thematiek moet je aanspreken (pre-Verlichting, veel dialogen over de kerk versus het wetenschappelijk onderzoek), de uitvoering is theatraal (koorknapen zingen intermezzo's, stukken zijn voor een theaterdoek gefilmd, in de aantiteling zijn zelfs de decors van de film te zien). Maar aangezien zowel de thematiek mij fascineert en de uitwerking vrij bijzonder en in het oog springend is, heb ik me goed vermaakt. Duurt allemaal vrij lang, en de thematiek wordt wat erg doorgedrukt, maar ik geloof dat jij (Querelle) hier echt wel wat mee kan.

avatar van Querelle
Klinkt (nog) experimenteler dan Losey's andere films. Maar volgens mij was hij dat aan het eind van zijn carriere ook meer dan daarvoor. Toch erg apart oeuvre: Hij begon al met totaal niet te plaatsen half mislukte films in Hollywood, daarna film noir en zelfs een hammer productie, toen een soort britse nouvelle vague periode en vervolgens ging het alle kanten op. Hij heeft zelfs nog een opera geregisseerd.

Ik ben trouwens wel benieuwd wat je van Secret Ceremoy vind, dat is ook zo.n vreemde eend.

Interessant verhaal met een goede Topol.
Maart het geheel is té lang en te saai, je verliest er regelmatig je aandacht door en dat kan niet de bedoeling zijn.
Nochtans is het een zeer leerrijk thema.