De Boezemvriend (1982)

2,31

Nederland

geregisseerd door Dimitri Frenkel Frank
met André van Duin, Vanessa en Ischa Meijer

1811. In Parijs bereidt een door kiespijn geteisterde Napoleon zich voor op zijn veldtocht tegen Rusland. Ondertussen worden in Nederland alle weerbare mannen geronseld voor het Franse leger. De rondreizende kiezentrekker Fred van der Zee, zich noemend professor Pasdupain, kan ternauwernood ontsnappen en vlucht het bos in. Hij krijgt een lift van de kermisdanseres Mercedes, op wie hij hevig verliefd raakt.

67 BERICHTEN 5 MENINGEN

speranza
Slecht acteerwerk, humor die mij niets doet. Een film om heel snel te vergeten.

avatar van Beertje45
matig verhaal met André Van Duin die wel op zijn eigen grappige manier anderhalf uur probeert te redden. helaas wordt er erg amateurisch geacteerd en is het plot magertjes. Een leuk klein rolletje voor André Hazes, maar Vanessa staat enkel maar mooi te wezen. was misschien beter geweest als er een nauwer samenspel was tussen Van Duin en Frans Van Dusschoten, als het op toneel werkt... ga Ik ben Joep Meloen nog eens bekijken, is ruim 25 jaar geleden.

avatar van frolunda
Bij vlagen erg leuk,iets wat vooral op het conto komt van Van Duin.Het verhaall stelt verder weinig voor maar toch met plezier gekeken.

Een echte Nederlandse cult-film die nooit op waarde is geschat door de 'serieuze film-critici'.

Wat een aanfluiting van een Nederlandse komedie was dit vroeger en hetzelfde geldt voor het zeer flauwe verhaal.

Vroeger als kind zijnde kon ik André van Duin wel waarderen om zijn humor en ik verwachtte dan ook om een leuke komische film tegemoet te gaan met veel lachen en ook veel bloot erin, omdat bloot natuurlijk hoort bij een Nederlandse productie en zeker in de jaren 80. Omdat destijds de populaire en rondborstige Connie Breukhoven (destijds had ze de artiestennaam "Vanessa") ook in deze film meespeelde, hoopte ik natuurlijk om een glimp (liefst natuurlijk in volle glorie) te mogen zien van haar flinke borsten. Maar zowel te lachen viel er bitter weinig en ook valt er geen bloot te zien van Connie Breukhoven. Ze zag er wel fraai uit en zit ook regelmatig te pronken met haar decolleté, waarvan alleen de bovenkant te zien is.

Sowieso stelt het verhaal en de uitvoering ervan weinig tot niets voor en had ik het eigenlijk ook snel gezien met deze flauwe film die gelukkig met bijna 90 minuten niet lang duurt. Visueel (en met name de aankleding en de decors) valt het wel nog allemaal mee en ook André van Duin in de rol van de rondreizende kiezentrekker Fred van der Zee deed het nog een heel klein beetje leuk en hetzelfde geldt voor Frans Van Dusschoten en Corrie van Gorp waarmee André van Duin destijds heel veel leuke sketches deed. Daar had André van Duin het eigenlijk ook bij moeten laten, want acteren en het dragen van een hele film kan hij gewoon niet.

Al met al inderdaad een Nederlandse komische film om snel te vergeten en dat laatste geldt eigenlijk voor veel Nederlandse films.

Vondst om d.m.v. een houten pop het 'spel' aan het publiek uit te leggen (voor het geval iemand de wending miste). Net als poppenkast. Wie in deze film iets serieus wil zien zit helemaal fout. Deze film is gemaakt om helemaal niet serieus te nemen. Pure parodie die vakkundig gemaakt is. Net als Canonball run II.

Hoeveel talent heeft André van Duin als hij zonder toneel/acteursopleiding zo kan acteren? Hij draagt de film.

Er zullen veel mensen zijn die deze film niet leuk vinden omdat ze er iets serieus in moeten zien. Die zullen het acteerwerk overdreven vinden. Ze begrijpen niet dat er aan deze film niks serieus is. Van begin tot eind is dit letterlijk bedoeld als een schertsvertoning. Een hoop spot. En dat is uitgekiend gedaan.

Bepaalde kringen, zoals de 'intelligente kunst-, literatuur- en modewereld, met hun gebruikelijke 'meepraten' omdat het zogenaamd belangrijk is, worden door van Duin bij de neus genomen zonder dat ze dat in de gaten hebben (o.a. 'de neus'). Pas veel later in zijn carière kreeg van Duin de erkenning die hij verdient. In deze film zet hij die kringen al te kakken. Hij heeft er ...... aan.

Kijk naar de namen die hun naam aan deze film hebben verbonden. Die begrepen het wel. Uitstekende film, 'niet moelijk doen', gemaakt door liefhebbers, door een klein publiek echt begrepen. Van Duin neemt eenieder die zichzelf en het leven te serieus neemt, er weer helemaal tussen.
En daar is het acteerwerk en de regie op afgestemd. Dat is gedaan door vaklui. Elke scene heeft iets te betekenen en duurt precies lang genoeg. Net als bij Clint Eastwood.

avatar van Elchapo
Net als joep meloen heeeeeeel vaak gezien,topvermaak 5 stars.