The Man from Colorado (1948)

Western

geregisseerd door Henry Levin
met Glenn Ford, William Holden en Ellen Drew

Owen Devereaux, een sadistische oorlogsveteraan, blijft na de oorlog doorgaan met moorden ondanks dat hij een rechter is. Zijn oude legermaat, Del Stewart, probeert het gewelddadig optreden te beperken. Wanneer het psychotische gedrag van Devereaux de mensen uit het dorp dwingt actie te ondernemen, komen de vrienden lijnrecht tegenover elkaar te staan.

avatar van Martin Van K
Onderhoudende western, met een oud-soldaat die zijn gewoontes uit de burgeroorlog maar niet achter zich kan laten en er nog vlotjes op los schiet.

Glenn Ford als een oudere sadistische oorlogsveteraan komt niet uit de verf ( komt denk ik ook door dat ze hem ouder hebben laten lijken dan die in het echt ook is).
Holden is hier zeker wel op zijn plaats.

avatar van Dogie_Hogan
Goed nieuws, vanavond op de WDR!

avatar van Lord Flashheart
Degelijke western die aan alle verwachtingen (en cliché's) voldoet. Het acteerwerk is soms wat houterig, maar verder bevat de film alle ingrediënten om het tot een spannend geheel te maken. Wat me nog het meest opviel was dat het een kleurenfilm betrof; zie je niet vaak bij een film uit de jaren '40. 3.5*

Hele aardige western met Glenn Ford als doorgedraaide psychopaat.
Geen overdaad aan actie maar toch heeft alles een redelijke vaart. Er zitten genoeg verwikkelingen in waardoor het in zijn geheel aangenaam kijken is.

avatar van trebremmit
De film had zo zijn aardige momenten maar over het geheel viel het me tegen, kwam denk ik door het moeizaam lopende verhaal en het niet zo overtuigende acteerwerk.

De film heeft een mooie sfeer, moest erg denken aan Gone with the wind. Het verhaal is lekker te volgen en Glenn Ford is een geweldige acteur. Toch is juist Glenn Ford ook een min puntje want hij kon ook beter acteren als in deze film. Toch zeker een genot om te kijken.

avatar van Dogie_Hogan
Nu integraal op Youtube te zien.

avatar van madmax1
Sterke western , prima kleuren ,,setting en sfeer ,Glenn Ford acteert wat van hem wordt verlangd .
William Holden is een van mijn favoriete acteurs in alle filmen.
Het verhaal zit goed in mekaar ,claim werkers die vechten voor hun land willen na de burger oorlog hun rechten
die de Union opeist terug ,redelijk tempo en sommige scènes haalt de vaart er wat uit .
Een western uit de jaren 40 die best mag gezien worden.

avatar van Jan met de pet
Goede Western met een goed verhaal, geen top maar het aankijken meer dan waard:3,5

avatar van mr rumson
Een western met een verhaal wat we eigenlijk niet zoveel terug zien in dit genre.
Op dit moment schiet mij alleen John Wayne binnen die in Red River ook steeds meer doordraaide .
Hier is het Glenn Ford die doordraait ten kostte van alles en van kwaad tot erger.
Maar het is ook Ford die ik wat wisselend vond acteren .
Zo had ik bij bepaalde scenes b.v. (dat hij zijn vrouw in huis zoekt ) dat hij op het toneel stond te acteren.
William Holden gaat het acteren in deze western een stuk beter af .
Het verhaal vond ik zonder meer boeiend waarvan je niet precies weet hoe het gaat aflopen .

Een bedachtzaam, hard, spannend en toch ook wel voorspelbaar psychologisch karakterportret dat vermengd werd met traditionele westernelementen, waarin, ten gevolge van de traumatische naweeën van een oorlog, een machtig man veranderde in een gevaarlijke, sadistische, redeloze gek. Vooral Glenn Ford speelde geweldig.

avatar van trebremmit
Deze vandaag weer eens gezien, was bijna acht jaar geleden, maar ik blijf het niet zo'n goede film vinden, het mist van alles wat.
Ik las trouwens dat het niet in Colorado is opgenomen maar in zuid Californie, dat is ook best jammer want de rockies waren wel een mooie omgeving geweest.

avatar van mrklm
Owen Deveraux [Glenn Ford] negeerde als generaal in de Amerikaanse Burgeroorlog de witte vlag van een vijandelijke eenheid en liet ze meedogenloos afslachten. Desondanks geniet hij een reputatie als oorlogsheld waardoor hij na de oorlog als rechter is aangesteld. Maar Owen wordt nog steeds achtervolgd door de demonen van zijn bloederige oorlogsverleden, zeker wanneer hij wordt geconfronteerd met de enige overlevende van de slachting die dreigt zijn reputatie om zeep te helpen. Del Stewart [William Holden], een oude vriend, is vastbesloten Owen te helpen met zijn verleden en met zichzelf in het reine te komen.
Het is interessant om Ford in een onsympathieke rol te zien en hij zet een overtuigende rol neer. Holden is goed, maar minder interessant als de vriend. Er is een aantal goede actiescènes in deze western met boeiende verwijzingen naar de problemen van en de omgang met oorlogsveteranen van WOII.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ben niet echt fan van Glenn Ford en ook hier lijkt hij niet op zijn plaats. De film heeft een leuk uitgangspunt. Een twijfelachtige kolonel die respect heeft van zijn soldaten, maar stilaan het moreel kompas verliest aan het einde van de oorlog. De soldaten worden feestelijke verwelkomt na de oorlog, waarna het burgerleven begint. Het geweten van de kolonel blijft knagen en het respect dat hij had als officier, raakt hij stilaan kwijt als rechter. Het machtsmisbruik zal zijn tol eisen.

Vakwerk uit Hollywood en interessant om te zien. Maar meer wordt het nooit en de hoofdpersonages kennen weinig charisma. Het is één van die vele westerns uit zijn tijd. Jammer, want hier had meer in gezeten.