Hele sa Hiwagang Hapis (2016)

Alternatieve titel: A Lullaby to the Sorrowful Mystery

Filipijnen

geregisseerd door Lav Diaz
met Piolo Pascual, John Lloyd Cruz en Bernardo Bernardo

A Lullaby to the Sorrowful Mystery vertelt het verhaal van 'de vader van de Filipijnse revolutie': Andrés Bonifacio, die aan het eind van de 19e eeuw de revolutie leidde tegen het Spaanse bewind. De film volgt verschillende verhaallijnen, die zijdelings met het leven en de dood van Bonifacio te maken hebben. Zijn vrouw is op zoek naar het lijk van haar overleden man. De Spaanse gouverneur probeert verschillende rebellerende groepen tegen elkaar uit te spelen. En ondertussen overdenkt een vriend van Bonifacio de slachtoffers die een revolutie teweegbrengt.

avatar van McSavah
Kan bijna niet anders dan een meesterwerk zijn.

avatar van Verhoeven
De Filmkrant over o.a. de nieuwe van Lav Diaz:
De Filipijnse filmmaker Lav Diaz maakte, zoals hij gewoon is, een film van een (voor anderen) uitzonderlijke lengte. Het levert telkens weer een bijzondere festivalbelevenis op, als binnen de gebruikelijke hectiek van vijf films per dag en rennen om tussendoor ergens een koffie te scoren opeens honderden mensen zich gezamenlijk een dag lang onderdompelen in de hoogmis van de Filipijnse arthousecinema. Des te teleurstellender was het dat A Lullaby of a the Sorrowful Mystery nooit het bedwelmende ritme kreeg waardoor je als kijker op een gegeven moment niet meer weet of je nu al drie, vier of vijf uur bezig bent. En bij afwezigheid van die vorm van cinematografische hypnose (die Diaz bijvoorbeeld wel bereikte met zijn vorige speelfilm From What is Before) wordt acht uur een erg lange zit.

Wat niet wil zeggen dat er niets interessants te melden is over Diaz' vertelling van de mislukte Filipijnse opstand tegen de Spaanse overheerser, eind negentiende eeuw. Vooral het (met grote tussenpozen) weerkerende idee dat het Filipijnse geloof in talismannen, magische krachten en mythes gedeeltelijk verklaart waarom ze zo zwak stonden tegenover de strakker georganiseerdere westerlingen. Waarbij Diaz dat geloof in 'illusies' ook koppelt aan de net ontstane cinema van de gebroeders Lumière. Maar het compenseert niet voldoende voor enkele teleurstellend geacteerde hoofdpersonages en geforceerd overkomende vertragingen in handelingen en dialogen. Spanning, droomstaat en medeleven bleven grotendeels uit.