Head On (1998)

Australië

geregisseerd door Ana Kokkinos
met Alex Dimitriades, Paul Capsis en Julian Garner

Ari is 19, woont in Melbourne en baalt van zijn ouders die willen dat hij met een meisje thuiskomt - liefst van Griekse afkomst natuurlijk, net als zijzelf. Ari valt echter op mannen, maar durft niet tegen de tradities van zijn omgeving in te gaan, houdt zijn gevoelens voor zich en vlucht in drugsgebruik en anonieme seks met elke man die hij maar kan krijgen. In de loop van een dag en een nacht zien we hoe hij zich afzet tegen zijn omgeving, zonder te weten waar hij naar toe wil. Zal de ontmoeting met Sean op iets uitdraaien of is hij slechts een in de rij? Head On stort hij zich in een roes van seks, alcohol, drugs en dansen, op de vlucht voor zijn wanhoop en op zoek naar vrijheid. Head on is de verfilming van de controversiele roman Loaded van Christos Tsiolkal.

Iemand deze film al gezien? toch al 9 stemmen.

avatar van Bas17
Bloompje schreef:
Iemand deze film al gezien? toch al 9 stemmen.

Ja ik, niet zon hele denderende film imo, 2 sterren geef ik hem

avatar van michelmoviefan
Ik vond het een redelijke film. Het verhaal is wel redelijk dun maar het acteerwerk maakt veel goed. Alex Demitriades speelt overtuigend vind ik. De rest van de rollen had wat meer uitgediept mogen worden. Minder vond ik de traditioneel Griekse bekrompen sfeer die aan je gaat kleven als je zit te kijken. Een compliment voor de regiseur, maar ik voel me er niet zo lekker in. Kwestie van smaak.

avatar van uberjason
Dimitriades is een goede vertolker van zn Ari personage, en ook nog es een zeer knappe kerel. verhaal was best wel horny om naar te kijken (als je Gay bent dan, en op grieken valt) en ik moet keer op keer lachen om Toula wat een geweldig figuur. wat wel wat storend was, dat was de overgang van Grieks naar engels in een gesprek, beetje raar. verder was de muziek, en dan vooral de trance muziek erg lekker in deze film

Dimitriades heeft ook nog een kleine rol in de film Ghost ship ( voor de liefhebbers)

Patat
Gaymovie met een weinig herkenbare setting voor mezelf. Ari vertolt zijn rol goed, maar ik kan me gewoon niet identificeren met deze antipathieke persoonlijkheid die leeft van de drugs en seks met wildvreemde mannen.

De beruchte politiescène is één van de weinige hoogtepunten in de film -alhoewel uiterst gewelddadig, maar doeltreffend-. Een 'moeilijke' film om uit te zitten, zowel qua thema als qua verhaallijn.

avatar van Purmerend
Plaatje voor vrouwen of mannen.

Een verontrustende en krachtige kijk (gedurende een paar dagen) op het leven van een Grieks-Australische homoseksuele man. Somber en deprimerend, dit ongelooflijke portret. Het Utrechts Nieuwsblad verwoordde het anders: een rauw poëtische expressie van gevoelens van verzet en opstandigheid....krachtig en beeldend.

avatar van SimonV
Film geeft rauwe kijk op werkelijkheid van hoofdpersoon, die daarna tot een conclusie komt. Film is knap neergezet, want sympathie voor hoofdpersoon wisselt nogal gedurende de film. Bij-verhalen zijn niet helemaal uitgewerkt.

avatar van AnyaH
Rauwe, deprimerende film over het leven van Ari, een Grieks-Australische jongeman. Hij vult zijn dagen met drank, drugs en vluchtige seksuele contacten en is op zoek naar..... ja wat? Zijn ouders proberen vast te houden aan hun oude cultuur en gewoontes en dit botst met de jongere generatie. Ari houdt er zelf ook een dubbele moraal op na, want zelf is hij promiscue, maar zijn zus mag niets..... Op de dvd-hoes staat 'sexually explicit'. Nou, dat gaat vast over een andere film, want ik vond het helemaal niet expliciet, maar voornamelijk suggestief. 'Remarkable', ja dat zeker! Politiescene is gewelddadig en absoluut ontoelaatbaar en grensoverschrijdend gedrag. Cinematografie donker en voornamelijk op straat en het uitgaansleven met harde muziek. Leuk die spanning tijdens de Griekse dansscenes! Draaiende en wazige camerabeelden als Ari tript. Vrij snel ging ik mij storen aan de slissende lijzige stem van Alex Dimitriades, dat vond ik niet sexy.... Verder vond ik Ari een zeer onsympathieke persoonlijkheid in de film, als ik Sean was, was ik niet op hem gevallen. Dat Ari er goed uit ziet, kon wat mij betreft de film niet redden.....