Dong Gong Xi Gong (1996)

Alternatieve titel: East Palace, West Palace

China

geregisseerd door Yuan Zhang
met Si Han, Jun Hu en Vicki Zhao

Tot op heden in China verboden film over een jonge homoseksuele schrijver die regelmatig in een park mannen oppikt en bij voorkeur de onderdanige masochistische rol op zich neemt. Homoseksualiteit is in China behalve in films ook in de werkelijkheid een nog streng verboden onderwerp. In het park waar homoseksuele mannen elkaar oppikken wordt ook streng gepatrouilleerd door de politie. Wanneer zij worden betrapt, worden de mannen verjaagd, vernederd of zelfs gearresteerd. De jonge schrijver A-Lan wordt ook betrapt maar in een opwelling geeft hij de agent die hem aanhoudt een zoen op zijn wang en gaat er vandoor. Later stuurt hij de agent een door hem geschreven roman met de opdracht 'For my Love'. Dat maakt Shi, de agent in kwestie, nieuwsgierig. Hij gaat speciaal op zoek naar A-Lan, arresteert hem en verhoort hem uren. Terwijl A-Lan hem vertelt over zijn jeugd, zijn zoektocht naar liefde en homoseksuele contacten raakt Shi steeds meer gefascineerd door A-Lan.

Ik ging 'm zien want ik las er lovende kritieken over maar dat was een miskleun deze keer want ik vond het een van de saaiste en langdradigste films die ik ooit gezien heb.
Ik ga dus geen sterretjes lopen geven omdat het sympathiek is dat het thema homoseksualiteit eens een keertje behandeld wordt in China.
Het eerste streven lijkt me dat je goede kunst maakt en de goede bedoelingen dat is een heel ander ding.

avatar van JayLunar
Ik viel dus een aantal keren in slaap tijdens deze film, maar van wat ik heb meekregen was dit toch een redelijke en sfeervolle film.

Hahaha, en gewoon nog 3 sterren geven ook

Ik vond de film echt gigantische traag. Daarbij was het verhaal ook niet echt geweldig van mij dus 2,5*.

Ik val denk ik in herhaling, maar wat een ontzettende trage, saaie en langdradige film was dit zeg. 1,5*

In 1997 uitgebracht in Nederland en nu eindelijk op DVD verkrijgbaar.

avatar van Intruder
In tegenstelling tot de eerdere reacties vind ik deze film allesbehalve saai. Ik heb nog niet veel films zo diep zien graven in de menselijke geest, onze gevoelens en onze meest verdrukte verlangens. Ik vond het zien van deze film een verschrikkelijk intense ervaring die (inderdaad vrij traag) opbouwt naar een einde dat je verstomd achterlaat. Vijf sterren, zonder enige twijfel.

Wow. Hoe ervaringen kunnen verschillen. Zou ik iets gemist hebben tijdens mijn bioscoopbezoek?

Nee hoor...

avatar van Intruder
Ieder z'n mening he. 'Iets missen' ? Nee, het is een film die je ofwel ligt ofwel niet. Mij had hij vollédig in de ban.

Toneelstukachtige film, die niet zo aangrijpend is als ik verwacht had. Waarschijnlijk komt het door de traagheid van het geheel.