Ask a Policeman (1938)

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Marcel Varnel
met Will Hay, Graham Moffatt en Moore Marriott

In het slaperige Engelse dorpje Turnbotham Round is de laatste tien jaar geen misdaad meer voorgekomen. Een paar olijke snodaards zetten met pseudo misdrijven de boel op stelten, wat de politie meer werk bezorgt dan hen lief is..

avatar van Roger Thornhill
Will Hay (1888-1949), Engelse komiek, begon als variété-artiest in de music-hall-traditie, met als personage de eigenwijze maar incompetente schoolmeester die constant door zijn betweterige leerlingen op de kop wordt gezeten. Maakte in 1934 succesvol de overstap naar de cinema, en speelde tot 1943 in negentien speelfilms.

Zie Oh, Mr. Porter! : dezelfde regisseur, (gedeeltelijk) dezelfde schrijvers, hetzelfde team van drie hoofdrolspelers in dezelfde rolverdeling, grofweg dezelfde plot met dezelfde clou, dezelfde sfeervolle fotografie, maar een andere setting. Kortom, de formule herhaald, hetgeen de kijker aan wie Will Hay niet is besteed slechts een gaap zal ontlokken. De fan zal echter genieten van het snelle tempo, de grote grappendichtheid en de gedateerde maar springlevende personages. Kortom, onmisbaar voor de liefhebber. (Maar hoeveel zijn dat er in Nederland?)