La Grosse Caisse (1965)

Frankrijk
Thriller

geregisseerd door Alex Joffé
met Bourvil, Paul Meurisse en Françoise Deldick

Louis Bourdin is een kaartjesknipper op de Parijse metro. In zijn vrije tijd schrijft hij een boek over een treinroof. Nadat zijn boek door verschillende uitgevers is afgewezen omdat het verhaal niet realistisch zou zijn, vat hij het plan op om te bewijzen dat de treinroof wel degelijk gepleegd kan worden. Hij huurt hiervoor een bende criminelen in, maar de zaken lopen al snel uit de hand.

Fijne film met veel humor en franse suspense.

avatar van Dievegge
Van de drie grote Franse komieken (Louis de Funès, Fernadel en Bourvil) is Bourvil degene die ik het minst goed ken. Ik kende hem alleen van zijn films met LdF. Hij is niet het soort komiek bij wie je al in een deuk ligt als je nog maar een wenkbrauw optrekt, maar hij kan op een prachtige manier de volkse naïeveling spelen die de strijd moet aangaan met de verwaande machthebbers.

Deze misdaadkomedie is me goed bevallen wegens zijn sterke plot. Het is geen losse aaneenschakeling van grappen, maar er zitten ook ernstige kantjes aan, zoals het feit dat hij uitgelachen wordt wanneer hij zijn manuscript aan een uitgever voorstelt omdat hij slechts een kaartjesknipper is.

Het einde is verrassend. Ik had verwacht dat de muntstukken per ongeluk uitgestrooid zouden worden vanuit een vliegtuig of zo, zoals in sommige heistfilms. Nu lijkt de ontknoping op The King of Comedy: hij moet een tijdje in de gevangenis zitten, maar daarna wordt zijn droom eindelijk waar: zijn roman wordt een bestseller.

Wanneer Bourvil van de partij is, dan verwacht men dat hij de film zal dragen en doet hij ook in deze misdaadkomedie, die zorgt voor meerdere grappige momenten waarbij onze komiek in zijn gekende rol van naïeveling op zijn best is. Met zijn typisch stemgeluid en intonatie waarbij hij doorgaans, in korte zinnen, zich zelf verontschuldigt of verwonderd is dat een ander hem niet begrijpt, is het Bourvil op en top.
Een vlot scenario waarbij het beroep van kaartjesknipper - waar is de tijd ? - een hoofdrol speelt.
Geen zware kost deze "La Grosse Caisse" waarin we ook nog eens kunnen genieten van een acteur als Paul Meurisse, ook in een eigen, typische stijl, en in een rol op zijn lijf geschreven.
Lekker filmpje, in een tijd waarin de nouvelle vague reeds florisseerde, wellicht een welkom tussendoortje.

avatar van Metalfist
Bourvil en de treinroof

Net zoals de meesten ken ik vooral de drie grote Franse komieken: Louis de Funès, Bourvil en Fernandel. De opsomming zoals ik ze nu geef is ook geen toevallige, want ze staat in volgorde van dat ik ze goed vind met de Funès als onvermoeide koning. Bourvil ken ik dan weer vooral van films met diezelfde de Funès maar ook in zijn eigen films kon hij me meestal wel bekoren. Vanwege die reden eens een boxset met 3 films aangeschaft waarvan deze La Grosse Caisse de eerste film is.

Was vooral verbaasd eigenlijk over de gemiddelde score die de film hier kreeg en ik vrees dat ik juist daardoor een beetje teleurgesteld ben. La Grosse Caisse is zonder twijfel een vlot filmpje waarin we een kaartjesknipper volgen die in zijn vrije tijd de perfecte geldroof heeft gepland. Door omstandigheden komt dat plan bij een stel gangsters terecht en het resultaat laat zich raden. Daar zit hem dan ook een beetje het probleem, want het vervolg laat zich wel erg makkelijk raden. Van het feit dat het plan toch nog een paar problemen gaat hebben tot de aanwezigheid van de derde 'hond' die met het been (hier is dat dan een stuk van de buit) gaat lopen... Enkel dat Bourdin effectief de gevangenis in moest, zorgde wat voor een verrassing. Betekent dat je La Grosse Caisse links mag laten liggen?

Dat nu ook weer niet. De Fransen zijn nu eenmaal goed in dit soort misdaadverhalen op poten te zetten en er hangt een erg vermakelijk sfeertje doorheen heel de film. Al is dat vooral toch ook wel door Bourvil. Het is geen de Funès die je al aan het lachen brengt wanneer je hem nog maar ziet aankomen in de verte, maar het is wel iemand die met een aantal bewegingen perfect de humor in een situatie kan brengen. Zijn stuntelige confrontaties met de gangsters, de onbeholpen pogingen tot het flirten met Angelique, ... Dit soort films zijn op en rond de hoofdacteur gebouwd en Bourvil doet er zijn uiterste best mee. Beetje jammer dan ook dat Paul Meurisse niet zo'n goede match is als Filippi. Had een iets meer charmanter/uitdagender iemand verwacht. Met Françoise Deldick nog zo'n typische Franse schone in een kleine bijrol die de boel wat komt opfleuren.

Toffe film maar in het Franstalige oeuvre zijn er betere misdaadfilms en ook betere komedies te ontdekken. Vooral voer voor de completisten van het oeuvre van Bourvil, maar sowieso blijft het wel een vermakelijk filmpje om eens gezien te hebben. Had iets korter gemogen maar storen doet het niet. Ben benieuwd naar de andere films in de box. Voor de geïnteresseerden, dat zijn: Le Coeur sur la Main en Tout l'Or du Monde.

avatar van Donkerwoud
Beste titel uit de filmgeschiedenis: 'The Big Swag'