• 15.794 nieuwsartikelen
  • 178.172 films
  • 12.220 series
  • 33.993 seizoenen
  • 647.351 acteurs
  • 199.058 gebruikers
  • 9.374.524 stemmen
Avatar
 
banner banner

All Quiet on the Western Front (1979)

Oorlog / Drama | 150 minuten
3,28 541 stemmen

Genre: Oorlog / Drama

Speelduur: 150 minuten

Alternatieve titel: Van het Westelijk Front Geen Nieuws

Oorsprong: Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Delbert Mann

Met onder meer: Richard Thomas, Ernest Borgnine en Donald Pleasence

IMDb beoordeling: 7,1 (11.344)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 23 oktober 1980

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot All Quiet on the Western Front

"They left for war as boys, never to return as men."

In 1914 wordt een groep schooljongens, vol idealen, door hun chauvinistische leraar aangespoord zich bij het leger aan te melden voor de "glorieuze oorlog". Vol vuur en patriottisme zetten zij hun handtekening. De lijdensweg begint tijdens de eerste wrede basistraining en eenmaal op de trein naar het front dienen de eerste verschrikkingen van de frontlinie zich aan. De oorlogsrealiteit wordt langzaam zichtbaar. Een voor een sneuvelen de schooljongens...

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Paul Bäumer

Stanislaus Katczinsky

Himmelstoss

Paul's Mother

Albert Kropp

Friedrich Muller

Franz Kemmerich

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Raspoetin

Raspoetin

  • 210 berichten
  • 1583 stemmen

Sinds wanneer was en is oorlog entertainvol dat je het kan beoordelen als saai of spannend. Een film, een boek of een documantaire is toch altijd maar een relatieve afspiegeling van de werkelijkheid. Deze kan goed of bar slecht zijn. Maar om de Tweede Wereldoorlog met zijn ongeveer 54 miljoen slachtoffers en zijn vergaande gevolgen saai te noemen klinkt behoorlijk onwetend.


avatar van Raspoetin

Raspoetin

  • 210 berichten
  • 1583 stemmen

Ik mis trouwens de serie Black Adder als tip voor een film over de Eerste Wereldoorlog.


avatar van The Eye

The Eye

  • 580 berichten
  • 4390 stemmen

Joo Raspoetin, ga jij nog maar eens naar de betere bieb, 54 miljoen slachtoffers, waar dan? Geen WOII boeken voor dummy's lezen


avatar van speedy23

speedy23

  • 18945 berichten
  • 14043 stemmen

The Eye schreef:

Joo Raspoetin, ga jij nog maar eens naar de betere bieb, 54 miljoen slachtoffers, waar dan? Geen WOII boeken voor dummy's lezen

Hoeveel had jij dan gedacht? De schattingen over W.O.II bedragen 55 miljoen slachtoffers en dan nog zonder de 5 à 6 miljoen Joodse slachtoffers. Men zou op de scholen daar een beetje meer les moeten over geven. http://www.cijfers.net/wo2.html


avatar van The Eye

The Eye

  • 580 berichten
  • 4390 stemmen

Wat is dat voor een Pinokkio-site? Goed als je alles bij elkaar opteld dan kom je misschien wel op 54 miljoen. WO 1 was 35 miljoen plus dat er nog zo'n kleine 40 miljoen doden zijn gevallen door de Spaanse Griep die door de geallieerden in stand werd gehouden, dan kom ik op 75 miljoen.

Verder was WO 1 qua oorlogsvoering veel gruwelijker, werden er toen ook al genocides gepleegd (Turken lieten anderhalf miljoen Armeniers executeren, Engelsen en Duitsers keken toe. De Duitsers hebben burgerslachtoffers in Belgie gemaakt, de Fransen in Elzas-Lotharingen) en zijn de gevolgen van de vele slagen bij Ypres nog steeds merkbaar (vele on-ontplofte gasgranaten en shrapnel en high-explosive granaten)

en verder:

Zonder WO 1 geen WO 2

Zo en nu maar weer terug naar de film!


avatar van speedy23

speedy23

  • 18945 berichten
  • 14043 stemmen

Voor de allerlaatste maal: er waren zeker 55 miljoen slachtoffers in WOII. Ga er de geschiedenis maar op na. In 40-45 geen Spaanse griep of andere toestanden. En wat betreft die site, hij is zeer geloofwaardig. Als je gewoon eventjes de moeite zou doen om het op te zoeken zou je nog wat leren.

Het aantal slachtoffers gedurende de ganse periode 14-18 kan je hier vinden: WereldOorlog 14-18. Het volledige totaal van de oorlogsjaren. Zie uw getallen maar eens goed na. De Spaanse griep werd niet meegerekend omdat hij zijn hoogtepunt bereikte vanaf mei 1918 tot begin de jaren '20. De griep zou ontstaan zijn in Boston en meegebracht door de Amerikanen toen zij deelnamen aan de oorlog in 1917. De naam Spaanse griep is gegeven omdat er in Spanje en meer bepaald Madrid het meeste slachtoffers gevallen zouden zijn.

En wat betreft Ypres: zeg maar gewoon Ieper. Iedere welopgevoede Vlaming of Waal kent de geschiedenis van de Westhoek goed en gaat hem minstens één maal bezoeken.

Of zijn het allemaal Pinokkio-sites?


avatar van The Eye

The Eye

  • 580 berichten
  • 4390 stemmen

Euh, ik heb thuis alle boeken, waaruit geciteerd wordt op die sites van jouw. Wereldoorlog 14-18 is wel een goede site net als www.firstworldwar.com. Maar je hebt het over: de griep zou ontstaan zijn, dat weet je dus niet zeker? En het was wel degelijk een machtspelletje van de geallieerden om de As-mogendheden te verzwakken zodat die griep nog even lekker kon huishouden, sommige rekenen 'm mee, anderen niet. Echter ik vind WO 1 veel interessanter/boeiender dan WO 2, daar gaat deze discussie in essentie om en Raspoetin loopt mij vervolgens te beschuldigen van onwetendheid omdat ik Wo 2 saai vind. Ja Wo 2 wordt altijd maar geromantiseerd om allerlei kneuzen in de bios te krijgen, die denken dan dat Saving private Ryan heel wat is, donder dan toch een eind op! Enpolitiek wordt erook nog steeds geneuzeld over de zgn gevolgen van WO 2, da's dus onzin, want het zijn allemaal de gevolgen van Wo1, maar daar gaat deze film trouwens niet eens over, die gaat gewoon over 1 v/d meest gruwelijke vorm van haat: loopgravenoorlog


avatar van BoordAppel

BoordAppel

  • 14274 berichten
  • 3281 stemmen

The Eye schreef:

...want het zijn allemaal de gevolgen van Wo1...

WO I is ook weer ergens het gevolg van.

Maar begrijp ik het nu goed en ontken jij dat er minstens 55 miljoen slachtoffers zijn gevallen in WO II?


avatar van speedy23

speedy23

  • 18945 berichten
  • 14043 stemmen

Zo ziet het er naar uit. Daar was de discussie mee begonnen.


avatar van tims

tims

  • 209 berichten
  • 415 stemmen

The Eye schreef:

maar daar gaat deze film trouwens niet eens over, die gaat gewoon over 1 v/d meest gruwelijke vorm van haat: loopgravenoorlog

Helemaal mee eens.

Men zegt ook niet voor niets....WO1 eindigde pas in 1945


avatar van BoordAppel

BoordAppel

  • 14274 berichten
  • 3281 stemmen

speedy23 schreef:

Zo ziet het er naar uit. Daar was de discussie mee begonnen.

Bizar. Dan vraag ik me wel af hoeveel slachtoffers er volgens The Eye zijn gevallen.


avatar van speedy23

speedy23

  • 18945 berichten
  • 14043 stemmen

Ik ook.


avatar van The Eye

The Eye

  • 580 berichten
  • 4390 stemmen

Jo, de discussie was volgens mij begonnen met het feit dat ik zei dat Wo 1 boeiender is dan Wo 2 en na wat gezeur en blablabla krijg ik nu nog te horen dat ik ontken dat er 55 miljoen dooien in Wo 2 zijn gevallen. ??? Nee dat ontken ik dus niet.


avatar van The Eye

The Eye

  • 580 berichten
  • 4390 stemmen

tims schreef:

(quote)

Helemaal mee eens.

Men zegt ook niet voor niets....WO1 eindigde pas in 1945

Is dat zo? Ben ik het wel mee eens. Sir Edward Grey (als ik me niet vergis) zei, "The lamps are all going out above Europe, we won't see them lit again in our lifetime", iets in die geest. D'r was nog een ander met historische woorden over dat de herstelbetalingen van Duistland zouden leiden tot nog een conflict.


avatar van The Eye

The Eye

  • 580 berichten
  • 4390 stemmen

BoordAppel schreef:

(quote)

WO I is ook weer ergens het gevolg van.

Ja van een toevalligheidje en een hele reeks toevallige beslissingen van mensen die ook iets anders hadden kunnen besluiten.


avatar van BoordAppel

BoordAppel

  • 14274 berichten
  • 3281 stemmen

Ik citeer:

The Eye schreef:

Joo Raspoetin, ga jij nog maar eens naar de betere bieb, 54 miljoen slachtoffers, waar dan? Geen WOII boeken voor dummy's lezen

Is toch duidelijk een ontkenning.

Ja van een toevalligheidje en een hele reeks toevallige beslissingen van mensen die ook iets anders hadden kunnen besluiten.

Dus is het onzin om te zeggen dat onze huidige samenleving een directe oorzaak is van WO I. Als je ver genoeg teruggaat kan je alles wel terugleiden naar een bepaalde gebeurtenis.


avatar van speedy23

speedy23

  • 18945 berichten
  • 14043 stemmen

Inderdaad BoordAppel, met dat bericht is het begonnen. Maar wat baten kaars en bril, als de uil niet zien wil?


avatar van Madecineman

Madecineman (moderator films)

  • 7484 berichten
  • 1715 stemmen

Jongens lees het boek van Erich Maria Remarque waarop deze film gebasseeerd is en je weet ieder slachtoffer in een oorlog is er een teveel.


avatar van The Eye

The Eye

  • 580 berichten
  • 4390 stemmen

BoordAppel schreef:

Ik citeer:

(quote)

Is toch duidelijk een ontkenning.

(quote)

Dus is het onzin om te zeggen dat onze huidige samenleving een directe oorzaak is van WO I. Als je ver genoeg teruggaat kan je alles wel terugleiden naar een bepaalde gebeurtenis.

Argh, ontken de waarheid maar lekker en voeg je bij al die anderen die liever de ogen sluiten voor deze waarheid, men wil liever een rechtvaardige oorzaak voor WO 1 hebben, helaas die is er niet.

En ik zie niet in hoe mijn eerdere bericht over Wo 2 voor dummies een ontkenning is.


avatar van speedy23

speedy23

  • 18945 berichten
  • 14043 stemmen

Hopeloos.

Je schrijft zelf: 54 miljoen slachtoffers, waar dan?

Of wil je het niet verstaan?


avatar van The Eye

The Eye

  • 580 berichten
  • 4390 stemmen

Zal dan wel een type-o geweest zijn.


avatar van TheMaestro

TheMaestro

  • 98 berichten
  • 154 stemmen

Topfilm. Goede rol van Ernest Borgnine


avatar van Toon1

Toon1

  • 497 berichten
  • 2798 stemmen

Dit was één van de eerste dvds die ik kocht. Ik dach toen dat ik de versie uit 1930 had gekocht. Nee, bleek het de remake uit 1979 te zijn. Bah. Toch maar eens gekeken. De film viel nog mee.

3/5


avatar van Timmy757

Timmy757

  • 3365 berichten
  • 598 stemmen

Fantastisch indrukwekkende film 5*.


avatar van Wouter_Goonies

Wouter_Goonies

  • 17 berichten
  • 392 stemmen

Hans69 schreef:

Zijn er nog trouwens andere WW1 films die echt de moeite waard zijn? Zijn er volgens mij niet zo heel veel van. Tips graag.

Misschien vind je "La Chambre des Officiers" wel wat.


avatar van RoD

RoD

  • 32 berichten
  • 770 stemmen

in wo1 vielen er naar mijn weten 18 miljoen doden..

in wo2 was dit 50 miljoen.. waaronder 20 miljoen russen, 6 miljoen joden, 250.000 nederlanders.. en verder weet ik het niet.

edit: ik heb het even opgezocht

Country: Death Toll of WW2: Out of an total of abt. 50,000,000

Soviet Union 20,000,000 casualties civilian and military

China 3,000,000- 15,000,000. The latter number is more likely.

Germany 4,500,000 including 1,000,000 civilians.

Japan 2,000,000 casualties.

Bengal 1,500,000 died of war-related famine in 1943 in Bengal

Yugoslavia 1,300,000 including 1,000,000 civilians

Italy 500,000 casualties.

France 500,000 casualties half of them civilians.

Britain less than 500,000 but with 120,000 additional from the Empire.

United States less than 300,000 died; additional hundred thousands died in industry

Hungary, Poland, Rom 3-400,000 losses in each army of Hungary, Poland and Romania.

East & CentralEurope 4,300,000 to 5,800,000 Jews died as well as a similar number of slaws.


avatar van rondh

rondh

  • 598 berichten
  • 2309 stemmen

ThaMovieVoter schreef:

(quote)

Eigenlijk vrij weinig...in vergeleiking met de tweede wereldoorlog, maar ik raad je zeker een uitblinker aan, een meesterwerk; Lawrence of Arabia...

Maar de Eerste wereldoorlog komt ook aan bod in films zoals; Dhr Zhivago en Legends of the fall...ook in de nieuwe film; Hitler - The Rise of Evil...wordt de Eerste wereldoorlog kort weergeven...helaas draaien de bovenste films niet echt om deze oorlog...

Dus als je echt een film wilt zien die om de Eerste wereldoorlog draaid, kom ik toch weer uit op Lawrence...maar die zal je vast wel kennen

Ook de film; In love and war, komt deze oorlog aan bod...

Ik vind het jammer dat aan deze oorlog, die de inluiding betekende van een nieuwe tijd en oorzaak is voor vele latere gebeurtenissen in de 20e eeuw, zo weinig aandacht wordt besteed in de filmwereld...terwijl er heel veel matteriaal van is...beelden en foto's etc...

Anzacs, the war Down Under. Het is misschien geen film, maar een Miniserie. Ik vond hem erg goed. Is alleen nergens te krijgen op DVD.

Wel een film is Gallipoli. Is ook wel aardig


avatar van otherfool

otherfool

  • 18519 berichten
  • 3403 stemmen

Redelijke remake van de klassieker uit de jaren 30, die we tijdens een paar geschiedenislessen op school hebben bekeken (waarom dan niet voor Milestone's film gaan zou je dan zeggen, maar goed). Het verhaal van Remarque blijft schrijnend en prachtig tegelijk.

3*.


avatar van Mark1980

Mark1980

  • 11 berichten
  • 19 stemmen

Een prachtige oorlogsfilm, 1 van de weinigen die ik over WO1 heb gezien.

Schitterend hoe de indoctrinatie van de scholieren neergezet wordt.

Film heeft me de hele tijd weten te boeien, een oorlogsfilm met ook nog eens een mooi en goed verhaal!

En dan dat einde......het tekenen van die vogel........schitterend!

3*


avatar van mirjo 2

mirjo 2

  • 304 berichten
  • 3962 stemmen

Goeie oorlogsfilm, of eigen anti-oorlogsfilm. Vond de verfilming uit 1930 echter nòg beter.