10.5: Apocalypse (2006)

Alternatieve titel: 10.5 - Part 2: Final Earthquake

169 minuten (miniserie, 2 delen)

geregisseerd door John Lafia
met Kim Delaney, Beau Bridges en Frank Langella

Na een aardschok van 10.5 op de schaal van Richter worden de Verenigde Staten geteisterd door een serie vreselijke rampen. De enige redding lijkt een ex-wetenschapper met een revolutionaire theorie. Maar waar is hij?

Na een half uur heb ik hem afgezet, vanwege het vreselijke camerawerk!! Had die cameraman nou per ongeluk of expres elke paar seconden zijn vinger op de zoomknop??

En het script was ook niet echt indrukwekkend. Erg voorspelbaar.

Maar goed nu praat ik over het stukje dat ik heb gezien... wie weet dat de rest wel erg goed was....

GuyB
Effecten laten het afweten (nog meer dan 2012...) maar met een portie fantasie moet het lukken.
Tof om vele typische culturele Amerikaanse trekpleisters te zien in de vernieling gaan.
Leuk stukje als het casino in Vegas in de vernieling gaat!

avatar van Uzza_Sparta
Angrod_Pallanén schreef:
Ik hou wel van rampenfilms, Delaney ken ik van The O.C. waar ze een ramprol speelde, hoewel ze in CSI toch best te houden was.

Best jammer voor Kim Delaney die een van de hoofdrollen had in de multi emmy award winning NYPD Blue in de jaren 90 en op punt stond zeer groot te worden. Toen kwam ze terecht in amerikaanse prut tv zoals The OC en CSI en ze was ineens de weg kwijt.

bagger

avatar van galaxydriver32
rampen films zijn meestal niet zo goed

avatar van roeman
Je zou denken dat als de wereld dreigt te vergaan dat iedereen toch wel in een zekere staat van paniek moet zijn of angstig. Maar de acteurs lopen door het scherm te rennen alsof ze hun laatste koekie hebben opgegeten en de koekjes die in de oven staan aan het verbranden zijn. Geen ramp dus, alleen vervelend.
Niemand weet echt te overtuigen en ook de beelden geven niet het gevoel van een aankomende vreselijke ramp. Helaas het had allemaal wat beter uitgewerkt mogen worden.

Deze film heeft de uitstraling van een miniserie op TV zoals bv The Triangle of The Andromeda Strain of Impact. In het begin wordt een vloedgolf uitgebeeld en is toch wel te zien dat de effecten niet perfect zijn, maar de suggestie wordt prima tot stand gebracht.
Verderop gaat het om de belevenissen van enkele mensen, hun onderlinge relaties en hun paden die kruisen. En ook komt dan nog wat meer spanning aan bod in de verdere evacuaties, het redden van overlevenden en nieuwe bedreigingen, zoals een dam die ieder moment kan doorbreken.
Diverse mensen worden gevolgd in een soaplike formule. Ik vind dit zeker wel aardig om even in gedompeld te worden. Acteren is prima gedaan, door mij vrijwel onbekende acteurs. Behalve Beau Bridges natuurlijk, een goed acteur met prima uitstraling.
Beelden zijn mooi van kleur(en) en naturel, doch het camerawerk komt erg onrustig over. Muziek/score zijn ondersteunend aanwezig op de achtergrond, prima en eenvoudig.
Voor de liefhebber een fijne doorsnee rampenfilm.

Dat filmen als deze geen hoogstaande special effects hebben is alom geweten, daarom ook dat je de beelden van de eigenlijke rampscenario's met een korrel zout moet nemen.
En natuurlijk is alles over de top, maar het is een goede avondvullende film die zeker niet verveeld.
De vertolkingen zijn matig, ook van een grote naam als Frank Langella die de rol wellicht heeft aangenomen omdat hij niets anders had te doen op het moment.
Kortom: een rampenfilm zoals er al zoveel zijn, niet slecht maar ook geen topper.

avatar van roeman
Dreiecke schreef:

Het is dan ook een miniserie, dus die uitstraling klopt ook wel.

Top film er genoten sommige dingen hadden realistischer moeten zijn....

avatar van Moviestar1979
Matig vervolg op 10.5 Earthquake.
De special effects waren slechter, en ook het script kon beter.
Jammer dat men zich toch nog altijd aan een sequel gaat wagen terwijl het 1e deel al op het randje was.
Desondanks vond ik de actie richting het einde beter worden.
Het is dat ik dol ben op dit soort genres, want anders had ik er veel minder voor gegeven.

2,5 *

avatar van nightbreed
10.5 op de schaal van Richter? Dat zijn geen grapjes meer!

avatar van jumpstylemovie
nightbreed schreef:
10.5 op de schaal van Richter? Dat zijn geen grapjes meer!

De hele film is een grote grap

avatar van Bakema NL
Ik zit nu 10 minuten te kijken....zapte er langs toen het begon. Tja, weer zo'n typische rtl7 nepfilm. En wtf hebben ze die cameraman gevoerd? Gesprek tussen president en de verplichte expert tijdens natuurrampjes.....gezicht in beeld, snelle inzoom, hup naar president, snelle inzoom en keer op keer achter elkaar. Ik ben een gamer, ben wel wat gewend, maar ik ging bijna over mijn nek van dit zenuwengedoe......genoeg, ik duik wel in een stripboek of zet een echte film op......gvd, hij flikt het alweer in een gesprek tussen 2 dames......weg met deze troep.

Slechte film, serie. Trucages zijn heel goedkoop en het camera werk heeft er bij mij ook voor gezorgd dat ik hem heb afgezet, knap irritant dat constant in en uitzoomen. Bagger.

avatar van Phantasm
Ik vond het gewoon een prima film die lekker wegkijkt.

Verhaal niet slecht, maar kwa beeld regelrechte ramp helaas.
Doe dit verhaal met goeie cast en deftig budget en iets beter uitgewerkt komt dit zeker goed.
Voor de rest leuk eens te zien, maar door al de negatieve punten toch nog 2 sterren

avatar van rojaone
Erg standaard rampen filmpje een magere 2*

Bantavoer
Aan de titel te lezen dacht ik heel even dat het van The Asylum zou zijn. Maar met dezelfde acteurs/actrices? Hmmm.... Toch maar kijken. Het verhaal is goed, misschien wat overdreven dat Amerika in tweeën gaat. De special effects en acteren zat het wel goed. Was wel even bang dat die dochter van president 'Beau' weer zo'n eigenwijs stuk vreten zou zijn, zoals in Category 8 (of was het 6?). Toch vind ik deze spannender dan zijn voorganger 10.5. Las Vegas die in een supergroot sinkhole terecht komt.