Un Amore a Roma (1960)

Italië
Drama / Romantiek

geregisseerd door Dino Risi
met Mylène Demongeot, Elsa Martinelli en Peter Baldwin

Een jonge intellectueel wordt in Rome verliefd op een nymfomane en geeft voor haar zijn status en toekomst op, hoewel ze hem ontrouw blijft. De vriendenkring van de jongeman stelt alles in werking om de jongeman te laten breken met de nymfomane. Hij is echter tot over zijn oren verliefd, en laat zich niet gemakkelijk overtuigen.

Goede, sfeervolle film die flirt met de zedelijke gewoonten uit die tijd door een amorele, broeierige toestand te schetsen.
Het wit-zwart draagt bij tot de pessimistische ondertoon van deze Italiaanse film die aansluit met het Neorealisme, alhoewel gebracht door een cineast, gekend om zijn komedies

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Goed spel van Baldwin, overtuigend als nogal zelfgenoegzame Italiaanse aristocraat/intellectueel, maar het is toch vooral de film van de Française Mylène Demongeot als mannenverslindster, die het doet met de halve cast. Vond haar knapper als brunette dan als blondje trouwens.
Verder kent Un Amore a Roma een fijn sfeertje, zo typerend voor Italiaanse films uit die tijd, mede dankzij de mooie zwart-wit fotografie. Leuk bijrolletje van De Sica als zichzelf.

Risi mag bekend zijn als regisseur van komedies, ik vind van wat ik heb gezien zijn drama's eigenlijk beter- ook zijn bekendste en wellicht beste film Il Sorpasso is toch evenveel drama als komedie.