They're a Weird Mob (1966)

Australië / Verenigd Koninkrijk
Avontuur / Komedie

geregisseerd door Michael Powell
met Walter Chiari, Clare Dunne en Chips Rafferty

Een Italiaanse immigrant belandt in Australië nadat hem daar een functie als journalist werd beloofd. Eenmaal aangekomen loopt niet alles zoals verwacht en moet hij zelfs een andere baan gaan zoeken. Uiteindelijk vindt hij toch iets en maakt hij verschillende vrienden. Bovendien wordt hij zelfs verliefd op een lokale schone.

avatar van Toon1
Een flauw filmpje, al is dat vooral te wijten aan de knullige hoofdrolspeler. Maar Michael Powell bewijst met zijn opvallend goede regie nog maar eens hoe goed hij zijn vak beheerst. Ik heb me eigenlijk stiekem wel vermaakt met deze film, en het geeft wel een leuk tijdsbeeld van het Australië van veertig jaar geleden. Net geen 3.5*

avatar van The One Ring
They're a Weird Mob geeft wat mij betrefd vooral een flauw beeld van Australië. Het is een van zo'n vreemde films die probeert stereotypes te ontkrachten door ze steeds te tonen. En nee, dat is niet helemaal logisch. Powell en Pressburger (hier slechts scriptschrijver) hebben zich vrij vaak in hun carriére gericht op het sympathiek portretteren van een bepaald van volk, maar hier slaan ze wat door. De film heeft niet eens meer echt een verhaal, maar is vooral een verzameling sketches waarin de Australiërs hun ding doen, terwijl er een idiote Italiaan door hun land heen rent. Het eindresultaat is af en toe sympathiek, maar ook vaak irritant. Vooral omdat de Australische cultuur hier vooral onderscheiden wordt door hun dialekt. Ik vraag me af hoeveel scènes er in deze film zitten waarin Nino een typisch Australische uitdrukking niet begrijpt en iemand hem het uit moet leggen. Te veel in ieder geval.

Zelfs Powells visuele talent laat hem, op een paar momenten na, in de steek. De film stelt gewoon niet veel voor en ik zal hem ook snel vergeten. Wat heeft die Powell toch een kwalitatief afwisselend oeuvre.