Il Magnifico Cornuto (1964)

Alternatieve titels: Le Cocu Magnifique | The Magnificent Cuckold

Italië / Frankrijk

geregisseerd door Antonio Pietrangeli
met Claudia Cardinale, Ugo Tognazzi en Bernard Blier

Andrea Artusi is een man die met volle teugen geniet van zijn overactieve libido, hij is echter ook in het bezit van de beeldschone vrouw Maria. Deze laatste wil echter haar man ten koste van alles terugpakken en begint zelf een affaire.

Wat zie ik, nog geen stemmen voor een Pietrangeli met Claudia , Tognazzi, Blier en Volonte ?
Gebaseerd op de gekende klassieker le cocu magnifique van Crommelynck, zoals onze Belgische vrienden hier al hadden begrepen.
Een tamelijke standaard commediá all'italiana verder met de gebruikelijke thematiek: de brievenschrijver uit het stuk is hier getransformeerd tot een reclameman, de rijke bourgeois hypocriet Tognazzi die zelf chronisch vreemdgaat maar bijkans psychotisch wordt bij de idee dat zijn wonderschone trophy wife- out of his league Claudia- dit ook doet. Tot hij gaat genieten van dit idee en als volbloed paranoidus ten slotte wil dat zijn vrouw vreemdgaat. Of hij hierin succes heeft blijft ambigu, maar op het eind wordt vaag gesuggereerd van wel.
De pantomimische, onderbewuste paranoia uit het stuk is hier veranderd in een reeks droomsequenties, waarbij vooral die van Claudia die een aanzet tot een striptease in boa uitvoert memorabel valt te noemen, juist omdat hij niet meer laat zien dan een decollete en een flash van een blote dij - en dat is heet.
Blier en pre-superster Volonte hebben hier slechts een bijrol, muziek werd geleverd door Trovaioli.