Symphonie pour un Massacre (1963)

Alternatieve titels: Sinfonia per un Massacro | Symphony for a Massacre | The Corrupt

Frankrijk / Italië
Misdaad / Drama

geregisseerd door Jacques Deray
met Michel Auclair, Claude Dauphin en José Giovanni

Vijf vrienden besluiten om al hun geld bij elkaar te leggen en zo een grote drugdeal te doen. Eén van hen steelt echter het geld en vermoordt zijn vriend om zo zijn sporen te wissen. De anderen hebben hun twijfels over elkaar en iedereen wantrouwt iedereen.

Er bestaan er niet zo veel van : films waarin Jean Rochefort een villain vertolkt...dit is er wel degelijk een, en hoewel boven hij hierboven niet eens vermeld staat, bovendien de main villain. Afgaande op zijn naam zelfs een Belg voorstellend ( Jabbeke ) . Rare combi, zeker voor iemand die ik altijd zal associeren met die brave oomfiguur uit de disneyclub.
Hij stond er bepaald niet alleen voor hier : wordt terzijde gestaan door gekenden als Dauphin, Vanel, Auclair en zelfs regisseur Giovanni, plus last but not least...Michèle Mercier ! Helaas niet te veel in beeld, maar uiteindelijk wel erg belangrijk. Of je haar een femme fatale kunt noemen in deze noir ? Nou...het antwoord zou te spoilerig zijn.
Zoals ik zei is dit een noir, en een vroege gangsterfilm van Deray ( verre van zijn laatste ) die ons meevoert naar het gekende fatalistische gangsteruniversum van Dassin en Melville. Klinkt goed, is het ook wel. Deray bewerkte een serie noire pulpromannetje voor de gelegenheid tot scenario, met hulp van collega's Giovanni- hij ook voor de camera - en Claude Sautet, nog in diens gangsterperiode. Fotografie van Claude Renoir in somber z- w, en score van Magne. Zowel voor als achter de schermen louter gekende namen, derhalve.

Het verhaal zal ook gekend voorkomen : een stel booswichten krijgt onderling ruzie en begint elkaar uit te roeien. Enige opmerkelijke detail: dat doen ze nog voor ze überhaupt hun misdadige plannetjes hebben kunnen uitvoeren ! Niet eens een heist maar de aflevering van een drugtransport , die wordt geaborteerd door een doublecrossende Rochefort. Deze wel erg schurkachtige schurk lijkt zijn companen- met Vanel als caïd natuurlijk- te slim af te zijn en heeft het perfecte plan (op papier ) bedacht om de bijeengeraapte doekoe's van het clubje voor zichzelf te houden.
Op tamelijk vergezochte maar ingenieuze wijze verschaft hij zich een volmaakt alibi : terwijl hij zgn. in Brussel is voert hij zijn grand coup uit op een trein, en ensceneert alles zo dat zijn buddies elkaar verdenken, en niet hem. Maar zoals u begrijpt loopt alles in deze Melville geinspireerde gangsterflick dankzij het onverbiddelijke noodlot net iets anders dan gepland. De uiteindelijke afwikkeling is dan ook voorspelbaar te noemen.
De uitvoering ervan is echter goed, geen wonder gezien de betrokkenen. Al moet ik u waarschuwen dat de actie beperkt is, en dit werk het vooral van de sfeer en de vertolkingen moet hebben. Production values in orde, met NV beinvloede- maar dat deden Dassin en Melville ook al - location shooting in Parijs by night en zelfs Bruxelles, fiere hoofdstad van het royaume des Belges et la république d'europe ! Nou ja, toch een minuut of 5. Bovendien wat verplichte jumpcutting en algehele scherpe editing, niet vergelijkbaar met de cine papa gangsterfilms met e.g. Gabin uit die tijd wat dat betreft.

Deze prent met dergelijke gekende namen , deels geset in Brussel, moet in deze contreien de kassa's flink hebben doen rinkelen en door velen hier gezien zijn, later ook heel vaak op het nachtfernsehen. Mag ik weten waarom jullie dan niet stemmen ? Ik weet het goed gemaakt: jullie downloaden de DVDrip met fansubs en stemmen alsnog ! Deal ? Mooi.

"a hidden gem".
Fantastisch.