ad

Geregisseerd door: Matthias Glasner

Met onder meer: Jürgen Vogel, Sabine Timoteo en Manfred Zapatka

Oorspronkelijke taal: Duits

Over Der Freie Wille

Na negen jaar in een psychiatrische instelling gezeten te hebben voor verkrachting van drie vrouwen wordt Theo vrijgelaten. Theo past zich goed aan in de samenleving, heeft een goed contact met zijn maatschappelijk werkster Sascha, vind een baan in een drukkerij en heeft zelfs een vriendin, Nettie. Voor de buitenwereld gaat alles goed met Theo maar binnenin staat Theo op ontploffen.

image

Nettie's father

Anja Schattschneider

Raped woman in the dunes

Seller in department store

Klinkt interessant.

avatar van wei

wei

Na een confronterende openingsscène, neemt de film meteen wat gas terug om ons mee te nemen hoe het Jürgen Vogel vergaat nadat hij 9 jaar heeft vastgezeten in een instelling wegens verkrachting. De film kabbelt in eerste instantie een beetje voort, maar accumuleert naar grote hoogte. Somber gefilmd op z'n Duits, past perfect bij de sfeer. Maar het zijn vooral de twee hoofdrolspelers die de film maken. Vogel zet een fantastische rol neer als Theo die mentaal niet in orde is en uiteindelijk zelfs enige sympathie wint. Het verloop van het verhaal laat zich in grote lijnen wel raden, maar is wel boeiend en heftig kijkmateriaal.

avatar van Olaf K.

Olaf K.

Nee. Doodzonde. En dat heeft alles te maken met de laatste driekwartier. Twee uur lang is er weinig aan de hand, nou ja, afgezien van de inhoud dan, want het verhaal van de reintegrerende serieverkrachter gaat je niet in de koude kleren zitten. Zorgvuldig en langzaam uitgewerkt na een eerste kwartier dat er inderdaad inhakt. Functioneel, want je moet weten waar de man toe in staat is. Het tragische is dat de man zijn uiterste best doet om boven zijn verleden uit te stijgen om vervolgens te merken dat de kleinste tegenslag een serieuze backlash kann betekenen. Dat inzicht hakt erin. Maar dan volgen er nog 45 minuten waar alles over de kop gaat. Het onveranderbare noodlot geldt niet alleen voor onze mannelijke vriend, ook het meisje dat op hem verliefd wordt kan niet anders dan hem blijven achtervolgen, ook nadat hij uit zelfhaat en bescherming van haar de relatie verbreekt. Dan wordt de film drammerig en ik verloor acuut de band met de hoofdrolspelers. Zij gaat op zoek naar een van zijn slachtoffers, leidend tot een scene waarna ik vijf minuten later nog met mijn handen in het haar zat. En het laatste halfuur is dan alleen nog maar vervelend. Hoe kan het alemaal nog erger, hoor je Glasner denken.

avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

De titel doet me denken aan Free Willy...:P

• 20956 berichten

Mijn mening is eens een verkrachter altijd een verkrachter na het zien van deze film.

avatar van wendyvortex

wendyvortex

Regisseur Glasner neemt uitgebreid de tijd om ons mee te laten kijken in het leven van Theo. Een serie-verkrachter die na 9 jaar TBS vrijkomt.

Net als Hollywood-tegenhanger The Woodsman geen prettige film.

Als kijker ga je toch meeleven met de hoofdpersoon, maar is hij wel daadwerkelijk genezen? Of kan er toch een volgend slachtoffer vallen?

Zeker na het einde toe begint alles zo zwart te worden dat Irreversible binnen handbereik ligt.

De scene waarin Olaf K. vertwijfeld naar z'n hoofd begint te grijpen is zo'n scene die het bij vlagen allemaal ongemakkelijk kijkvoer maakt, maar wel het soort scene die als een mokerslag aankomt (What The Fuck...?!?).

En dan valt Theo Maassen als Nederlandse TBS-er toch wel compleet in het niet.

Het best vergelijkbaar met L'Humanite van Bruno Dumont dat een aantal jaar geleden een bescheiden arthouse-hitje was.

Bijzonder(e) onaangename film.

avatar van Malick

Malick

Waar kan ik Der freie Wille op dvd vinden?

gauke

Rauwe, controversiële, heftige, schrijnende, maar ook genuanceerde film, met expliciete scènes en pijn, geweld, lijden en liefde, over een verkrachter die dat liever niet geweest was. Het verhaal plaatst je als kijker voor een onoverbrugbaar dilemma. De beelden van metrostations, parkeergarage's en verlaten straten in een grauwe Duitse stad maken alles nog troostelozer. Gelukkig biedt de regisseur geen oplossingen. Jürgen Vogel is grandioos: hij doorleeft als het ware de innerlijke tweespalt van de hoofdpersoon en ontving voor zijn acteerprestatie de zilveren beer op het filmfestival van Berlijn.

avatar van Darbie

Darbie

[ Geen dure woorden of intellectuele argumentaties in mijn bericht over deze film.]

Vreselijk.

-----------