L'Alibi (1937)

Frankrijk
Mystery

geregisseerd door Pierre Chenal
met Erich von Stroheim, Albert Préjean en Jany Holt

Een helderziende in een nachtclub vermoordt de minnaar van zijn vrouw en koopt zich een alibi bij een animeermeisje. De plaatselijke politiechef heeft een vermoeden dat het animeermeisje meer weet en probeert hier doorheen te breken.

Nog geen stemmen voor een proto- noir van Chenal met Jouvet en von Stroheim ?
Duidelijk door de gangsterfilms van Lang- getuige de figuur van hypnotiseur von Stoheim en de mabusiaanse achtervolgingsscène in het begin- en de gangsterfilms van Sternberg- getuige de exuberante aankleding en de setting grotendeels in een nachtclub- beinvloed werk dat echter door zijn luchtige, om niet te zeggen komische toontje toch door en door Frans is.
Het scenario is zwak : Stroheim vermoordt een gangster en plein public, maar hij vertrouwt er blijkbaar op dat de valse getuigenis van een hoertje- gespeeld door Holt- genoeg is als alibi !
Om nog te zwijgen van Jouvet, die blijkbaar een acteur speelt die zich voordoet als inspecteur, want zijn voorliefde voor verkleedpartijtjes en rollenspelletjes zou Sherlock nog doen blozen.
Het verhaal mag dan weinig voorstellen en nog erger worden door een absurde flic- romance, we zien hier wel de 2 mythes Jouvet en Stroheim in actie, en we zien ze ook samen in beeld, dat alleen al maakt deze film de moeite.
Dat en de campy nachtclubscènes Sternberg style met de daarbij horende orientalismen, en de jazzy vaak diegetische score.