ad
  • 8.149.941 stemmen

The End of the Affair (1955)

Drama / Romantiek | 105 minuten

Genre: Drama / Romantiek

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Edward Dmytryk

Met onder meer: Deborah Kerr, Van Johnson en John Mills

Over The End of the Affair

"–or just the beginning?"

Engeland, 1939. Sarah Miles is gehuwd met de saaie Henry Miles. Om aan de sleur te ontsnappen begint ze een passionele liefdesaffaire met schrijver Maurice Bendrix. Maar tijdens een bomaanval op Londen raakt Bendrix zwaargewond. Zonder enige uitleg laat Sarah hem in de steek. Van de ene op de andere dag komt er een einde aan hun geheime relatie en Bendrix blijft verbitterd achter. Enkele jaren later, op een regenachtige, sombere avond in 1946, ontmoeten Henry Miles en Bendrix elkaar weer.

image

avatar van Mac Hammer Fan

Mac Hammer Fan

Tijdens de tweede wereldoorlog hebben de schrijver Maurice en zijn buurvrouw Sarah een hartstochtelijke relatie. Maar ze worden een jaar van elkaar gescheiden en wanneer Maurice opnieuw wil beginnen weigert zijn vroegere minnares. Het blijkt dat ze als gevolg van persoonlijke ervaringen een religieuze openbaring heeft gehad. Ze luistert naar een katholieke priester en probeert ook een man die God haat en een grote geboortevlek op zijn gezicht heeft te helpen. Verder is ze bezorgd om de geestelijke gezondheid van Maurice en ook over haar eigen man Henry. Uiteindelijk blijft Maurice verbitterd achter.

Ik heb de film bekeken omdat ik een fan ben van Peter Cushing. Voor één keer speelt hij niet in een griezelfilm en hij bewijst nog maar eens hoe talentvol hij als acteur is met zijn ontroerende vertolking.

Deborah Kerr deed het natuurlijk ook heel goed.

"The End of the Affair" is de verfilming van de gelijknamige roman van Graham Greene, een melodrama met metafysische accent, een verhaal over religie en geloof in God, waarin een passionele verhouding en het huwelijk diametraal tegenover elkaar staan. Niet slecht bij een eerste visie, ik vraag mij af of Neil Jordan het even goed gedaan heeft met zijn versie in 1999. De Columbia DVD is anamorphic widescreen (gerestaureerde print in mooie zwart-wit fotografie) en er zijn Franse en Engelse ondertitels.

Eén NBR Award in 1955 en verder nog een Nominatie voor de Gouden Palm van Cannes en voor een BAFTA Award.