Un Turco Napoletano (1953)

Alternatieve titel: Neapolitan Turk

Italië

geregisseerd door Mario Mattoli
met Totò, Aldo Giuffrè en Isa Barzizza

Don Felice is een doortrapte fraudeur en womanizer die samen met een celgenoot - de tasjesdief Faina - weet te ontsnappen uit een Napolitaanse gevangenis. Eenmaal op vrije voeten doet Felici zich voor als een Turkse eunuch die de vrouw en dochter van de bijzonder jaloerse Don Pasquale moet beschermen.

Ik was nou eenmaal benieuwd naar een film met Totò. Met veel pijn en moeite heb ik dan de dvd 'Un Turco Napoletano' met engelse subs kunnen bemachtigen. Gelukkig viel het niet tegen. Het verhaal is misschien simpel, maar wél leuk. Het taaltje vind ik heerlijk en de setting (de film speelt zich af in het kuise 1904) en het mooie kleurgebruik (Ferraniacolor, nog nooit van gehoord) maken het af.