Ozu no Mahôtsukai (1982)

Alternatieve titels: The Wizard of Oz | De Tovenaar van Oz

Verenigde Staten / Japan
Animatie

geregisseerd door Fumihiko Takayama en John Danylkiw

Wanneer een buurman Dorothy's hond Toto probeert in te laten slapen, neemt ze hem mee en rent ze weg. Ze worden echter opgepakt door een tornado die hen meeneemt naar het magische land van Oz. Ze begint naar de stad Oz te reizen, waar een grote tovenaar woont. Onderweg ontmoet ze een vogelverschrikker die hersenen nodig heeft, een blikken man die een hart wil, een een bange leeuw die durf nodig heeft. Ze hopen allemaal dat de Tovenaar van Oz hen zal helpen.

avatar van donnie darko
Oh, deze ben ik al jaren aan het zoeken om hier toe te voegen. Eindelijk staat hij er dan toch op. Ik heb deze vroeger verschillende malen gezien, en ik vond het een bloedmooie film. Spijtig dat ik het niet ben die hem heb toegevoegd, maar dus wel zeer mooi.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Jeugdnostalgie, maar imo wel qua sfeer de meest mysterieuze verfilming van het bekende verhaal. Terwijl de originele Wizard of Oz vooral sprookjesachtig was met veel zang, is dit hier veel avontuurlijker. We spreken dan ook ettelijke jaren later en m'n heeft het verhaal wat kunnen updaten. Niet slecht, al zal dat ook wel met de jeugdnostalgie wat meespelen denkelijk.