Kim Novak Badade Aldrig i Genesarets Sjö (2005)

Alternatieve titels: Kim Novak Never Swam in Genesaret's Lake | De Zomer van Kim Novak

Zweden
Drama / Thriller

geregisseerd door Martin Asphaug
met Anton Lundqvist, Jesper Adefelt en Jonas Karlsson

Zweden 1962. Erik is van plan zijn zomervakantie te houden in het zomerhuisje van zijn ouders, zijn beste vriend Edmund en zijn oudere broer Henry gaan ook mee. Vlak bij hun zomerhuisje woont een meisje dat denkt dat ze op Kim Novak lijkt. Haar echte naam is Ewa en geeft les op de plaatselijke school. Wat begint als een prachtige zomer ontaard al snel in een nachtmerrie.

Prachtige locaties in een uitstekende coming of age film .

avatar van moviemafketel
Erg prettige, rustig geschoten film. Mooie plaatjes van de natuur en een nostalgische, bijna dromerige zomer van Erik, Edmund en zijn broer. Die Scandinaviërs krijgen het vaak voor elkaar om een film reëel te houden, maar toch zo dat het niet saai is. Mede door het goede acteerwerk van de 2 vrienden. Er wordt heel langzaam naar de climax toegewerkt en je wil graag weten wie de moordenaar is. Het einde vind ik dan ook erg sterk dat Edmund Ewa een kus geeft en Ewa achterlaat. Ze is bevrijd en dat zie je ook. Dat Edmund de moordenaar is(althans hij weet waar de hamer is begraven) was verrassend. Een echte aanrader!!

avatar van Phantasm
Ik vond het zelf wat tegenvallen, beetje traag, en daar moet je van houden.

avatar van Rmie
De beschrijving bij deze film klopt niet.

Het meisje denkt zelf niet dat ze op Kim Novak lijkt.en de zomer ontaard niet in een nachtmerrie.

Zeker niet de film gezien.

Het is zeker een hele aardige film. Het duurde wel even voor de film op gang kwam, wat mij betreft.

avatar van Toontje35
Mooi verhaal, mooi drama. Had wel tijd nodig.

Maar inderdaad, de beschrijving klopt niet echt