• 11.467 nieuwsartikelen
  • 9.040.523 stemmen

Het Verhaal van Kees (1989)

Oorlog / Drama | 60 minuten

Genre: Oorlog / Drama

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: André van Duren

Met onder meer: Herman Veerkamp, Herman Finkers en Nelleke Zitman

IMDb beoordeling: 7,5 (32)

Gesproken taal: Nederlands

Releasedatum: 21 september 1989

Plot Het Verhaal van Kees

Het leven in de oorlogsjaren door de onschuldige ogen van een kind. Kees is tien jaar oud en de Tweede Wereldoorlog komt maar vreemd op hem over. Hij wordt ziek van angst en wordt naar het platteland gestuurd waar het leven nog vreemder is, maar hij tenminste wel te eten krijgt.

avatar van Bubblez

Bubblez

• 1920 berichten

Nou, eindelijk herzien. Mooie film. Ik herkende er nog vrij veel van, terwijl ik 11 was toen ik de film voor 't eerst zag. Ik vond destijds vooral Frank Groothof als "de verstrooide professor" eng. Ik kende hem alleen uit Sesamstraat.

De film is kort, maar sfeervol en realistisch.

Wat een mooie film!

De hele film is typisch Willem Wilmink. Enkele scènes deden mij dan ook denken aan passages uit Wilminks Het verkeerde pannetje. Wilmink vertolkt overigens zelf de voice-over. De dialogen vond ik erg goed. Er zat ook nog leuke humor in. Een aantal bekende gezichten: Laus Steenbeeke en Frank Groothof uit Het Klokhuis en natuurlijk Herman Finkers. Ook de muziek vond ik erg mooi, maar ik had dan ook niets anders verwacht van Harry Bannink. De muziek is overigens opgenomen door "Grote Grijze Geitenbreier" Harry Mooten en "Hoofdgeitenbreier" Harry Bannink.

Het enige minpunt vond ik dat het acteerwerk van sommigen iets te houterig was.

Maar goed, vooral omdat de film tekstueel erg sterk is, stoor ik me daar niet zo aan.

Ted Kerkjes

Trouwens: ik vermoed dat de naam 'Kees' en verwijzing is naar het boek Kees de jongen, wat naar ik meen het lievelingsboek van Wilmink was. (Mijn lievelingsboek ook, trouwens.)

Quido schreef:
Zo heerst er constant de dreiging dat Gerrit wordt opgepakt, wat uiteindelijk ook gebeurt.
Je bedoelt Jan.

stinissen (crew films & series)

De film is zo wie zo al drie sterren waard door het prachtige dialect.

stinissen schreef:

De film is zo wie zo al drie sterren waard door het prachtige dialect.

Waarom niet meer sterretjes?

stinissen (crew films & series)

Ted Kerkjes schreef:

Waarom niet meer sterretjes?

Omdat het voor mijn genoeg is , misschien iets meer drama en een half uur langer dat misschien het verschil maken..