The Illustrated Man (1969)

Sciencefiction

geregisseerd door Jack Smight
met Rod Steiger, Claire Bloom en Robert Drivas

Een man heeft zijn lichaam volledig bedekt met tatoeages. Hij is op zoek naar de dame die deze tatoeages bij hem gezet heeft. Achter elke tattoo zit een futuristisch verhaal, dat zich openbaart wanneer iemand er lang naar kijkt.

Ooit aan begonnen (want verhaal klinkt leuk), maar al snel uitgezet.

avatar van wendyvortex
Ray Bradbury-verfilming uit eind jaren 60.
Verhaal speelt in de jaren 30 maar via de skin illustrations van Rod Steiger gaan we ver de toekomst in: dodelijk speelgoed, eeuwigdurende regen en het einde van de wereld.
De toekomst ziet er erg sixties-cool uit en Bradbury is prima filmstof.
Rod Steiger zoals gewoonlijk weer meesterlijk.

avatar van Rarara
hoe vaag het verhaal ook is een prachtig vormgegeven film met sterk acteerwerk.. fijn weer eens een film te zien waar niet alles voorgekauwd wordt en de kijker met een mysterie wordt opgezadeld. lekker ouderwetse SF stijf van de symboliek

avatar van mikey
Bradbury, een sprookjesverteller van ooit, presenteert 3 future shocks, gewoon omdat het leuk is. Steiger als rondlopend kermisattractie bedekt door skin illustrations meent dat elke tattoo tot leven komt wanneer je ernaar kijkt. En dat is ook zo, het subject ervaart een lsd trip naar de toekomst. En toekomst is Hell! 3 korte verhaaltjes naast het hoofdverhaal van de waanzinnige (Steiger) en zijn arme beschouwer/ slachtoffer (een landloper).

Extreem gedateerd qua looks. Een belachelijke hoeveelheid aan dialoog. Maar wel leuk. Immers zo vaak kom je die future shocks niet tegen. Het is tegenwoordig altijd horror.

Het stukje over Afrika was cool over 2 enge rotkinderen en hun spooky teleportatie-(is dit een woord?)-machine.

avatar van brucecampbell
Erg vreemde, surrealistische film met een uitstekende Steiger.