Idiot's Delight (1939)

Komedie / Muziek

geregisseerd door Clarence Brown
met Norma Shearer, Clark Gable en Edward Arnold

Harry Van is een zanger en danser die na te hebben gevochten in W.O. I terugkeert, maar werkloos is. Hij werkt in verschillende kleine baantjes tot hij een vaste baan krijgt bij een rondreizend circus-gezelschap rondom de helderziende Madame Zuleika. Irene Fellara, trapeze-meisje, werkt ook bij de show en de twee beleven een romance. Jaren later werkt Harry met een groep danseressen in een revue-show en ze touren door Europa, wanneer W.O.II uitbreekt en ze zich in Duits gebied bevinden. Één van de aanwezige gasten lijkt verdraaid veel op Irene...

De laatste van drie films die Norma Shearer en Clark Gable samen gemaakt hebben. Alle aandacht gaat hierin uit naar Shearer met een schier vlekkeloze, haast hilarische imitatie van haar toenmalige rivale Greta Garbo; en natuurlijk naar de alleszins verdienstelijke danspasjes van Gable bij diens vertolking van “Puttin’ on the Ritz”. Dat en de onderlinge chemie zijn wel zo’n beetje de hoogtepunten van deze verder tamelijk onevenwichtige, nogal opgeblazen anti-oorlogskomedie, die aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog wellicht de nodige indruk gemaakt zal hebben, maar inmiddels zijn houdbaarheidsdatum ruimschoots gepasseerd is. Vanwege de beide topacteurs toch leuk om een keer gezien te hebben.

avatar van mrklm
Dit is de middelmatige film die zijn roem uitsluitend dankt aan het feit dat Clark Gable voor het eerste (en, gelukkig, voor het laatst) danst en zingt. Hij speelt Harry Van, een manusje-van-alles in de showbizzwereld, die na de Eerste Wereldoorlog van alles en nog wat doet om te overleven. Na een korte romance met Irene [Norma Shearer] verliezen ze elkaar uit het oog. Aan de vooravond van een nieuwe wereldoorlog heeft Harry wat succes als manager van Les Blondes, een entertainment groep bestaande uit zes knappe blondines. Wanneer de oorlog werkelijk uitbreekt, sluit Europa zijn grenzen en daardoor zit Harry met een aantal andere gasten vast in een Duits hotel. Eén van de gasten doet hem erg veel denken aan Irene.
Geen komedie, ook geen musical. Er zijn slechts flarden van muziek en Gables legendarische 'Puttin' On The Ritz' is het langste muzikale intermezzo, ook al duurt het amper een minuut. Shearer zet een belachelijk dik aangezet Russisch accent op en Burgess Meredith onderbreekt de film een paar keer met felle, patriottische speeches die de (terechte) indruk wekken dat de makers hier plotseling een serieuze boodschap in wilden stoppen. De slotscène is ronduit tenenkrommend en onderstreept het gebrek aan focus dat heeft geresulteerd in een film die vleesch noch visch is en daarom nergens naar smaakt.