To the Last Man (1933)

Alternatieve titel: Law of Vengeance

Western

geregisseerd door Henry Hathaway
met Randolph Scott, Esther Ralston en Jack La Rue

In Kentucky, vlak na de burgeroorlog, leidt een jarenlange vete tussen de familie Hayden en Colby tot een bloedige moord, waarvoor Jed Colby veroordeeld wordt tot een gevangenisstraf van 15 jaar. De Haydens verhuizen naar Nevada maar als Colby vrijkomt uit de gevangenis trekt hij hen achterna op zoek naar wraak.

avatar van Brix
De rolbezetting is een van de pluspunten van deze vroege geluids-western.
Naast Scott, Ralston en La Rue spelen Buster Crabbe, Noah Beery, Barton MacLane, Fuzzy Knight, Gail Patrick en zelfs Shirley Temple mee.
Het verhaal is van de razend populaire western-auteur Zane Grey (meer dan 100 van zijn westernverhalen werden verfilmd!)
Merkwaardig genoeg is het geluid voor een film uit die tijd behoorlijk goed.

Opmerkelijke bijkomstigheid is ook het introduceren met de naam in beeld van de acteurs en actrices wanneer zij voor 't eerst in beeld verschijnen.

De eerste twintig minuten zit er nog niet veel vaart in de film, maar dat verandert wanneer Scott voor 't eerst in beeld komt.
Die heeft een prima présence, en samen met de pittig acterende Ralston draagt hij de film.
Ralston was een grote verrassing voor mij.
Zij had al een hele lange staat van dienst in de geluidloze filmperiode achter zich.
Een echte schoonheid, met acteertalent.
Helaas stopte zij al vroeg met acteren, nadat zij de avances van Louis B. Mayer afwees, en door hem gedwarsboomd werd, en alleen nog in B producties aan de slag kon.
Een groot verloren filmtalent m.i., dat gemakkelijk andere populaire actrices had kunnen evenaren, of zelfs overtreffen.

Voor die tijd zitten er ook behoorlijk heftige momenten in het dramatische verhaal.
Jammer dat de filmkopie die op DVD terecht is gekomen stukjes lijkt te missen.
(Het einde is ook net iets te abrupt)
Deze film verdiende beter.

Mooie western uit de oude doos.