King Solomon's Mines (1937)

Alternatieve titel: De Mijnen van Koning Salomo

Verenigd Koninkrijk
Avontuur / Romantiek

geregisseerd door Robert Stevenson
met Cedric Hardwicke, Anna Lee en Paul Robeson

Fortuinjager Patrick O'Brien heeft zijn dochter Kathy en zijn gids Umbopa achtergelaten en is alleen de woestijn ingetrokken, waar hij hoopt de befaamde mijnen van koning Salomon te vinden. Kathy maakt zich zorgen over haar vader en huurt jager Allan Quartermain in om een reddingsexpeditie te leiden.

avatar van Perry Meer
Deze oude film in zwart /wit is de eerste verfilming van het boek van H. Ridder Hagard. Echter het
wijkt nogal af van het oorspronkelijk verhaal en dat is niet echt bevorderlijk.
Paul Robeson (een nu totaal vergeten artiest) zingt Jerome Kern achtige liedjes.
Voor de rest... tja het oorspronkelijke verhaal is vele malen beter.

Paul Robeson verpest de film door die vreselijke liedjes om hoofdpijn van de krijgen wat heet die man een irritante vreselijke bas stem...

avatar van joolstein
Ongelooflijk on-prestigieuze lichte zondagmiddag-film, er is totaal niets speciaals aan. Misschien dat het enige positieve was dat opera-ster Paul Robeson, in de rol van Umbopa, een dermate grote rol speelt dat het onmogelijk was om voor die tijd gebruikelijke cast met Blackfaces te nemen. De enige die dan ook een blackface heeft is de Europese Sydney Fairbrother in de rol van doctor Gagool. Verder zal ik niet kunnen bedenken wat er nog meer goed is aan de film? In ieder geval is het niet het gezang van Robeson. Ook de vele beelden van het Afrikaanse landschap en de inboorlingen waren hielpen niet echt mee om nog iets van spanning te krijgen. Ook deze film houd niet precies het verhaal uit het boek aan maar waarschijnlijk komt het wel het dichtste in de buurt. Later zal regisseur Robert Stevenson nog een 19 films maken voor de Disney studio's waaronder Marry Poppins, Bedknobs and Broomsticks en twee Herbie's Het mogen duidelijk zijn dat hij duidelijk nog in zijn begindagen zat.
Om dan toch af te sluiten met iets positief het Ierse accent van Anna Lee was erg schattig.