Tempi Duri per i Vampiri (1959)

Alternatieve titels: Hard Times for Dracula | Hard Times for Vampires | My Uncle the Vampire

Italië / Frankrijk
Komedie / Horror

geregisseerd door Steno
met Renato Rascel, Sylva Koscina en Lia Zoppelli

Baron Osvaldo Lambertenghi is gedwongen om het kasteel van voorouders te verkopen. Eenmaal het is omgebouwd tot hotel mag hij blijven als piccolo. Zijn mysterieuze oom arriveert en blijkt vampier te zijn. Als zijn oom ervoor zorgt dat Osvaldo ook verandert in een vampier, begint deze al de vrouwelijke gasten in het hotel te bijten.

Wat zie ik, nog geen stemmen voor deze Dracula deconstructie met...Christopher Lee ?
Jazeker, een jaar na de legenarische klassieker met Cushing draaft hij hier op als auto-parodist, zoals gekend zijn enige rol als Dracula tot 65. De film die gaat over een Baron die kotst van zijn rol als levende dode en wil slapen is dan ook autobiografisch, want Lee wist dat hij zijn lot had bezegeld met het Fisher succes.
Overigens is hij in totaal maar een kleine 20 minuten in beeld, de hoofdrolspeler is kabouter Rascel als volslagen antipode van Lee, al moet hij dan zijn neef voorstellen. Zo hard zijn de tijden voor vampiers eigenlijk totaal niet: ze leven nu in vakantieparadijzen waar lekkere, schaars geklede tsjiks onder wie een geblondeerde Koscina niets liever willen dan in hun nek gebeten te worden, en Rascel verandert met cape en slagtanden van een totale stumper in een Don Juan.
Lee ziet het van onder de grond met lede ogen aan, tot hij gaat inzien dat je als vampier slechts verlost kunt worden door de kracht van zon, zee, strand en sex ! Amen.
Diehard dracula fans zullen trouwens griezelen van enkele traditie-deconstructies zoals het spiegelbeeld van de vampier..maar dat is dan ook de bedoeling.
Briljante score van Trovaioli.
p.s: de Duiste bootleg versie van deze film duurt 83 minuten en is ondanks de Duitse audio gelijk aan de oorspronkelijke VS versie, de Italiaanse DVD versie duurt 90 minuten en is gebaseerd op de bioscoopversie, de versie van Sky in het Italiaans duurt 95 minuten en is blijkbaar de Spaanse bioscoopversie, terwijl er ook nog een Franse versie van 100 minuten schijnt te zijn ( geweest )