Hak Gam (1997)

Hongkong
Thriller

geregisseerd door Michael Mak
met Andy Lau en Tony Leung Ka Fai

In zijn honger naar macht heeft de medogenloze gangster Chiau zijn criminele verleden achter zich gelaten om de politiek in te gaan. Hij stelt zich verkiesbaar en zijn populariteit groeit snel, maar een man trapt er niet in, de gedreven politieman Feng. Hij is er van overtuigd dat Chiau zijn leven niet gebeterd heeft. Langzaam maar zeker reist het vermoeden dat de kersverse politicus verantwoordelijk is voor een hele reeks bloedige afrekeningen. Feng moet alles op alles zetten om de gevaarlijke Chiau te stoppen...

avatar van YuLaw16
gedubte versie doet pijn , de film weet me ook niet echt te boeien. Kent echter wel een paar coole scenes 2/5

Matig.

Beetje raar, Hong Kong komt met een film over Taiwanese politiek. Toch niet de meest voor de hand liggende keuze. Het resultaat is ook niet meteen denderend, maar als je dan ook nog eens voor een Engelse dub gaat dan zoek je het ook wel zelf.

Gelukkig kan de film op Tony Leung en Andy Lau rekenen. Zij tillen deze film naar een redelijk niveau, wat ook wel nodig is. Hak Gam is best lang en er wordt aardig wat tijd besteed aan het politieke gedeelte. Jammer genoeg is Hong Kong niet bepaald bekwaam in dat soort cinema, waardoor het allemaal als los zand aanvoelt.

Af en toe wat actie, met op het einde een nogal opvallend grotesque actiescene. Hoort niet echt thuis in deze film, anderzijds is de scene op zich wel leuk. Het duurt allemaal wat lang en los van Leung/Lau heeft deze film niet al te veel te bieden, maar zo erg als de score doet uitschijnen is het ook weer niet.